Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Honda durft vermogensboost niet te garanderen

Honda introduceerde tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan de eerste motorupgrade van het seizoen. Die upgrade was vooral gericht op het verbeteren van de betrouwbaarheid. De logische gedachte is dat bij volgende upgrades de performance het belangrijkste speerpunt is, maar helemaal logisch is dat volgens Honda niet.

"Natuurlijk hoop ik dat we met volgende motorupgrades de performance van de motor aan kunnen pakken, maar zeker ben ik daar op dit moment nog niet van", zo laat Honda's technisch directeur weten Toyoharu Tanabe in gesprek met Autosport.com . "Vanzelfsprekend willen we meer pk's uit de motor halen, maar dat mag nooit ten koste gaan van de betrouwbaarheid. Die twee elementen moeten altijd in balans zijn." Tanabe is zich ervan bewust dat Honda nog altijd stappen moet maken om de concurrenten van Mercedes en Ferrari partij te bieden: "We staan nu nog achter en moeten stappen zetten als we op zijn minst langszij willen komen." Een motorupgrade zo vroeg in het seizoen doet vermoeden dat richting het einde van het seizoen een derde motorupgrade geïntroduceerd zal worden, daar waar de concurrentie waarschijnlijk in zal zetten op twee upgrades, om maar geen gridstraf te hoeven incasseren. Toch is ook een derde upgrade geen vanzelfsprekendheid, volgens Tanabe: "We zijn ons ervan bewust dat die eerste upgrade erg vroeg kwam en moeten uitzoeken wat dat voor ons betekent met mogelijke upgrades voor de rest van het seizoen. Dat gaat uiteraard ook in samenspraak met de teams." De ontwikkeling van de Honda-motor gaat dus gestaag verder, maar volgens Tanabe valt er nog meer winst te halen uit die Spec 2-motor die in Azerbeidzjan voor het eerst achterin de Red Bull- en Toro Rosso-bolides geschroefd werd.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"