Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Honda-engineer smeekte bestuur om waardig Red Bull-afscheid

Afgelopen jaar werd duidelijk dat Honda aan het einde van 2021 de Formule 1 de rug toe zou keren. De Japanners willen echter met vuurwerk de sport verlaten en daar hebben de engineers zich intern heel hard voor gemaakt.

In 2018 streek Honda neer bij AlphaTauri, na een tegenvallende periode bij McLaren. Daar maakten ze indruk en overtuigden ze het grote Red Bull om een jaar later ook over te stappen op Honda-motoren. Na drie seizoenen komt er aan het einde van het jaar echter al een einde aan de samenwerking tussen de twee partijen, nadat de Japanners vorig jaar besloten om definitief de stekker uit het Formule 1-project te gaan trekken. Yasuaki Asaki leidt sinds 2017 het Honda-programma omtrent de motorontwikkeling en maakte een aantal hoogte- en dieptepunten mee. Zijn eerste jaar als hoofdverantwoordelijke was Honda nog de leverancier van McLaren, dat een tegenvallend seizoen kende. "Toen zagen we het vermogen van de motor terugvallen en was het zelfs minder dan in 2016. Eigenlijk was het geen wonder dat McLaren toen niet blij met ons was." "Sinds ik op het hoofdkantoor in Sakura werk, hebben we echter stap voor stap de motor verbeterd. In 2018 vonden we een nieuw concept voor de verbrandingskamer en sindsdien komen we steeds dichter op onze concurrentie", zo verklapt hij. In 2019 wilden de Japanners samen met Red Bull uit de startblokken schieten, maar het onderschatte de concurrentie. "We begonnen aan het seizoen met de gedachte dat we ons met de concurrentie zouden kunnen meten", herinnert Asaki zich. "Maar de realiteit was dat de concurrentie onze verwachtingen had overtroffen", aldus de Japanner, die ook in 2020 door corona eerst de ontwikkeling van de 2021-motor moest staken. "Het hoofdkantoor kon door corona niet goed inschatten hoe de financiële resultaten er uit zouden gaan zien, dus er werd flink in ons ontwikkelingsbudget gesneden." De vorige Honda-motor zat echter tegen haar limiet aan, waardoor het geld wel goed gebruikt kon worden. Toen kwam daar de aankondiging van het afscheid bovenop en dus besloot Asaki de Honda-president om meer geld te smeken. "Toen het in de herfst duidelijk werd dat we na 2021 ons terug zouden trekken, heb ik president Hachigo om goedkeuring gevraagd en hem heb verteld dat we niet uit de sport kunnen stappen zonder resultaten te produceren." En hij werd gelukkig gehoord op het hoofdkantoor, dus begon Honda in aanloop naar dit jaar met een nieuw framework voor de motor. "Met de nieuwe motor was het ons doel om voor zo veel mogelijk vermogen te zorgen, maar het feit dat hij veel compacter is, werkt ook positief voor Red Bull. Ik ben hoopvol, maar ook angstig voor de eerste race. Toch heb ik een goed gevoel dat we alles hebben gedaan wat binnen onze mogelijkheden ligt. Ik wil mijn F1-carrière eindigen met een goed gevoel."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal