Red Bull en Honda hebben twee ijzersterke Grands Prix achter de rug. In Oostenrijk ging Max Verstappen er met de overwinning vandoor, terwijl de Nederlander in Groot-Brittannië mogelijk als tweede had kunnen finishen, zij het niet dat Sebastian Vettel roet in het eten van de Red Bull-coureur gooide. Verstappen meende na afloop van de kwalificatie op Silverstone zelfs dat hij een gooi had kunnen doen naar de poleposition, als een klein turbo-probleem hem geen parten had gespeeld. Toyoharu Tanabe, technisch directeur van de Formule 1-tak van Honda, gaf na afloop van het raceweekend in Groot-Brittannië toe dat de Japanners niet hadden verwacht zo dicht op Mercedes te zitten. "Eigenlijk hebben we geen goed antwoord op de vraag waarom we opeens zo dicht op het Duits-Britse team zitten", begint Tanabe zijn verhaal tegenover Motorsport.com . "We moeten de data goed gaan bestuderen, zodat we weten op welke delen van het Silverstone-circuit onze motor goed liep en op welke delen het minder ging. Het gat met onze concurrenten leek in Groot-Brittannië in ieder geval kleiner dan voorheen, niet alleen in de race, maar ook zeker in de kwalificatie." Zou de Spec-3 Honda-motor, die Red Bull in Frankrijk voor het eerst tot haar beschikking kreeg, toch een grotere stap vooruit zijn geweest dan aanvankelijk gedacht? Volgens Tanabe presteert de motor in ieder geval elke race weer een stukje beter. "Vorig jaar hebben we bij Toro Rosso veel progressie geboekt op het motorvlak. De nieuwe Spec-3-motor hebben we sinds het eerste gebruik relatief snel zo optimaal mogelijk kunnen kalibreren. Toch is er nog ruimte voor verbetering, zowel in de trainingen als in de race, maar zowel in Frankrijk als Oostenrijk en Groot-Brittannië hebben we de motor elk weekend weer wat beter zien worden", aldus Tanabe-san.
Meest gelezen