Na vijf van de 23 Grands Prix besloot Mercedes afgelopen weekend de motoren van al haar (klanten)coureurs te vervangen. Zowel Lewis Hamilton en Valtteri Bottas als ook de coureurs van McLaren, Aston Martin en Williams kregen een gloednieuwe krachtbron op het stratencircuit waar motorvermogen belangrijk is. Ferrari volgde dat voorbeeld, maar de twee andere motorleveranciers bleven achter. Honda besloot om nog twee weken te wachten, maar had daar een goede reden voor. Ze wilden nog wat extra uren draaien op de testbank, om zo de betrouwbaarheid van de krachtbron te verbeteren. In Frankrijk komt het dan ook met een nieuwe, betrouwbaardere motor, zo meldt Auto Motor und Sport . Dat kan door middel van softwarematige aanpassingen, want een nieuwe specificatie motor introduceren met verbeterde onderdelen mag tijdens het seizoen niet. De afgelopen maanden waren er zo nu en dan wat kinderziektes en zagen we bijvoorbeeld in Bahrein al hoe onderdelen bij Sergio Perez en Pierre Gasly werden vervangen uit voorzorg, omdat de Japanners iets raars in de data hadden gezien. In Azerbeidzjan had Gasly ook problemen met zijn vijf races oude motor, maar die waren niet erg genoeg om hem van het podium af te houden. Ook de winnaar van de race reed met een vijf races oude Honda-krachtbron. In Frankrijk krijgt de door Honda aangedreven coureurs dus een verse motor, die door de toegenomen betrouwbaarheid ook iets sneller moet kunnen gaan. Of Yuki Tsunoda ook een nieuwe motor krijgt, valt nog te bezien. Hij kreeg in Imola na een crash in de kwalificatie namelijk al een nieuwe motor, die ten tijde van de Azerbeidzjaanse GP dus geen vijf maar vier races oud was.
Meest gelezen