De Japanse motorleverancier keerde in 2015 terug in de Formule 1, toen het een samenwerking aanging met het team van McLaren. Problemen met prestaties en betrouwbaarheid zorgden voor een hoop strubbelingen tussen beide partijen. Volgens Honda-manager Masashi Yamamoto leerde Honda zodoende wel belangrijke lessen. "Dat we niet goed voorbereid waren, was de belangrijkste les die we leerden. Als we het opnieuw konden doen, zouden we ons zeker beter voorbereiden om vanuit een sterkere uitgangspositie uit de startblokken te vertrekken." De samenwerking met McLaren stopte na drie jaar alweer. Sinds vorig jaar levert Honda motoren aan Toro Rosso en sinds dit jaar ook aan Red Bull. Yamamoto ziet de toekomst nu hoopvoller in: "Wat we met McLaren meemaakten was een dure les, maar we hebben er wel een hoop van opgestoken. Het heeft ons gebracht naar waar we nu staan." Vooralsnog lijkt Honda een flinke stap te hebben gemaakt. Voor het eerst sinds 2008 staat Honda als motorleverancier zelfs weer op het podium. Men blijft er in het land van de rijzende zon echter vrij nuchter onder, de gedroomde doelen zijn immers nog niet behaald: "Het wordt moeilijk, maar als we op koers blijven, kunnen we uiteindelijk Mercedes uitdagen. Hier werken we momenteel hard aan."
Meest gelezen