In het moderne hybridetijdperk won Honda nog nooit zoveel Formule 1 Grands Prix als dit seizoen. De auto waarmee dat gebeurt, de Red Bull RB16B, is verbeterd, maar ook de krachtbron zelf is er ten opzichte van 2020 flink op vooruit gegaan. Honda's technisch directeur Toyoharu Tanabe legt in gesprek met de BBC welke gebieden men zoal succesvol onder handen heeft genomen: "Twee jaar geleden legden we onze motoren voor het eerst achter in de Red Bull. Daarna hebben we veel wijzigingen doorgevoerd, maar we bleven tegen bepaalde beperkingen aan lopen." Met het oog op 2021 werd de motor meer ontworpen met het ontwerp van Red Bulls chassis als uitgangspunt. Dat maakte dat men het formaat en de manier waarop men de motor in het chassis integreert, aanpasten. "We hebben daarbij echter niet aan alle verzoeken gehoor kunnen geven." "Maar we hebben desondanks wel goede stappen gezet op dat vlak. Daarnaast maakten we als Honda goede stappen met de performance, zowel op het vlak van de verbrandingsmotor zelf als op het vlak van de diverse elektrische componenten." Op dat elektrisch vlak heeft Honda volgens Tanabe verreweg de meeste progressie geboekt en hoewel de motor volgens de Japanner bijna op het niveau is van die van Mercedes, geeft hij aan dat Mercedes nog altijd de maatstaf is. "In de voorbije jaren zagen we dat de Honda-motor aan het einde van het rechte stuk aan snelheid in moest leveren (door de beperkingen van de elektrische systemen, red.). Dat was onze zwakte. Dat kwam de rondetijden en de kansen om in te halen niet ten goede. Daarom hebben we met deze motor alles op alles gezet om het gat met onze concurrenten op dat vlak te dichten."
Meest gelezen