Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Honda-motor kreeg ontwikkelingsboost door samenwerking met vliegtuigafdeling

Bij Honda laat men niets aan het toeval over om de V6-turbomotor zo snel mogelijk (door) te ontwikkelen. Zo wendde men zich tot de vliegtuigafdeling om met name de MGU-H succesvol onder handen te nemen.

De Honda-motoren die gebruikt worden in de jet vliegtuigen hebben op het oog niet zoveel gemeen met de V6-turbomotoren die in de Formule 1 gebruikt worden, maar schijn bedriegt. De beide technologische hoogstandjes delen dezelfde filosofieën. "Natuurlijk is de jet-motor compleet anders dan de motor die we voor Red Bull en Toro Rosso ontwikkelen. De combinatie van de turbo en de MGU-H hebben echter wel iets weg van de turbines van onze vliegtuigmotoren, in die zin dat ze beiden gebruik maken van de snel roterende elementen waar de nodige aerodynamica bij komt kijken", zo legt Honda's technisch directeur Toyoharu Tanabe uit in gesprek met Autosport.com . Honda F1 heeft bij het ontwerp van de roterende bladen van het onderdeel dus 'gespiekt' bij de vliegtuigafdeling van het merk, naar verluidt met de introductie van een veel betrouwbaardere MGU-H eind 2018 tot gevolg. "Als je als core-business de Formule 1 hebt, kijk je niet verder dan dat bewuste wereldje, wij hebben echter de luxe dat we mensen met een andere kijk op zaken in kunnen schakelen, met alle voordelen van dien. De verhelderende blik van de aerodynamica-jongens heeft ons in dit geval wezenlijk verder geholpen."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"