Er verandert enorm veel in de Formule 1, maar de motoren blijven nagenoeg hetzelfde. De teams zullen in 2022 nog altijd met een hybride V6-motor rijden, waardoor ze in feite een ietwat aangepaste 2021-versie gaan gebruiken. Een nieuw brandstofmengsel zorgt voor wat aanpassingen en mogelijk voor minder paardenkrachten. Dit is naar verluidt ook bij Red Bull het geval. Na de onthulling van de AlphaTauri-bolide, welke eveneens voorzien is van een Honda-motor, legt Franz Tost uit dat de Honda-krachtbron ongeveer hetzelfde aantal paardenkrachten zal hebben als in 2021. "Ik verwacht niet heel veel veranderingen", aldus de teambaas van AlphaTauri. "Ik hoop dat de performance zo goed is als vorig jaar, toen Honda het fantastisch heeft gedaan. De grootste verandering is de brandstof die de motor gebruikt, welke dit jaar naar een bio-ratio van 10% gaat. Daar was wat onderzoek en tijd voor nodig, evenals wat aanpassingen aan de motor. Ik hoop dat de performance hetzelfde blijft, zodat we net zo'n sterke motor hebben als vorig jaar."
Honda gebruikt zelfde set-up als in 2021
Jody Egginton, technisch directeur van AlphaTauri, bevestigt dat er verder weinig verandert aan de krachtbron van Japanse komaf. "Het heeft niet meer het Honda-embleem, maar we behouden praktisch dezelfde set-up als vorig jaar. Het is dus een voortzetting van vorig jaar en we zijn superblij om het werk met dezelfde mensen te gaan verrichten." "Onze relatie met Honda was heel erg goed. Het is fantastisch voor het team en we hebben veel kunnen bijdragen aan een aantal successen, dus we zijn blij om hiermee door te gaan. We werken al een tijdje met hetzelfde krachtbron-personeel en dat werpt nu zijn vruchten af. We weten waar we staan en we snappen elkaar. Dit voortzetten kan alleen maar goed zijn."
Meest gelezen