Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Honda ontkent dat het de power unit moest wijzigen van de FIA

Red Bull en Honda werden de afgelopen races op Silverstone en de Hungaroring door Mercedes verslagen in de kwalificatiesessies. Dat zou volgens een Duits medium komen doordat Honda van de FIA een (privé) technical directive heeft gekregen, waardoor de Japanners gedwongen zouden zijn om een wijziging door te voeren aan de power unit. Honda ontkent dit gerucht tegenover deze website.

Het Duitse Auto Motor und Sport kwam op dinsdag met een verhaal naar buiten dat er een opvallende reden ten grondslag lag aan het feit dat Red Bull en Honda de afgelopen races terrein zouden hebben verloren ten opzichte van Mercedes. Honda heeft tegenover RacingNews365 ontkend dat het een technical directive van de FIA heeft ontvangen wat betreft het aanpassen van de power unit. Navraag van deze website bij Honda resulteerde in een ontkenning van de motorleverancier. Daarnaast lieten de Japanners in de reactie weten dat een technical directive immer aan alle teams wordt gestuurd, wat betekent dat de technical directive niet lang geheim zou blijven zoals AMUS suggereerde. Het medium liet op dinsdag namelijk weten dat Honda vanuit de FIA er een technical directive naar Honda was gestuurd, waarmee het gedwongen zou zijn om enkele wijzigingen door te voeren aan het energy management systeem van de power unit -het gedeelte van de motor dat Honda juist verbeterde ten opzichte van de 2020-motor. Tijdens de Grand Prix van Frankrijk introduceerde Honda haar de tweede power unit van het seizoen en vanaf die race leek de Red Bull-bolide veel sneller te lopen. Volgens Honda kwam dit doordat men wat betrouwbaarheidsproblemen had opgelost, waardoor de coureurs gedurende een langere periode het volledige potentieel van de motor konden benutten. Motorleveranciers mogen hun power unit niet doorontwikkelen gedurende het seizoen, maar wel wijzigingen doorvoeren die gericht zijn op het verbeteren van de betrouwbaarheid. Zowel in Frankrijk als tijdens de twee races in Oostenrijk zag Red Bull Racing er duidelijk sterk uit op de rechte stukken van de circuits. Volgens Red Bull kwam dit doordat men met een low-downforce pakket reed, waardoor men Mercedes kon verslaan op topsnelheid. Tijdens de races in Groot-Brittannië en Hongarije was de voorsprong op de rechte stukken echter verdwenen en volgens AMUS komt dit doordat Honda de motor heeft aangepast nadat men de technical directive heeft ontvangen. RacingNews365 heeft ook de FIA om een reactie gevraagd over de kwestie.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden