Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Honda op achterstand in cruciale ontwikkelingsslag nieuwe motor Verstappen

Dit jaar wordt er een nieuwe, duurzamere brandstof geïntroduceerd in de Formule 1. Het zorgt ervoor dat de motorleveranciers in aanloop naar 2022 vermogen verliezen, die ze in allerijl terug proberen te vinden. Begin dit jaar wordt de motorontwikkeling namelijk bevroren. Elke seconde telt.

Dit seizoen veranderen er een boel dingen in de Formule 1. Een nieuw technisch reglement, waardoor de auto's er heel anders uit zullen komen te zien, wordt geïntroduceerd. De motorformule blijft hetzelfde en dat zal zo blijven tot en met het seizoen 2025. Wel verandert er dit jaar iets aan de brandstof, waardoor de motorleveranciers in aanloop naar 2022 wel aan de slag moesten met hun motoren. Er wordt namelijk E10-brandstof geïntroduceerd, bestaande uit 90% fossiele brandstoffen en 10% ethanol. Dat is duurzamer, waarna de sport in 2026 over wil stappen naar volledig duurzame brandstof. De nieuwe brandstof zorgt er echter voor dat er wat motorvermogen verloren gaat. De afgelopen maanden zijn de motorleveranciers met man en macht bezig om het vermogen verlies van de nieuwe motoren, die qua specificatie dus vier jaar zullen worden gebruikt, weer terug te winnen.

Alpine en Ferrari op schema

De afgelopen weken kwamen er uit verschillende kampen al goede berichten. Renault bouwt een compleet nieuwe motor, nadat men in 2021 bijna niets veranderde aan de krachtbron die nabij Parijs wordt ontwikkeld. Daardoor hadden ze vorig jaar qua paardenkrachten een achterstand op de concurrentie, maar konden ze zich wel beter richten op 2022. De eerste geluiden uit Frankrijk doen vermoeden dat de Fransen het vermogensverlies door toedoen van de nieuwe gedeeltelijke biobrandstof al terug hebben weten te vinden. "Als de motor betrouwbaar is, dan zullen we een grote sprong maken", zo worden de Alpine-engineers geciteerd door Auto, Motor und Sport . Italiaanse media meldden eind vorig jaar dat er in de fabriek in Maranello ook al goed nieuws te melden was. Ook daar hebben ze, ondanks de nieuwe brandstof, al vooruitgang geboekt qua motorvermogen. Daar scheelde het in 2020 en in mindere mate in 2021 aan, maar in 2022 zal de Scuderia er ook qua motor weer helemaal staan, voorspelt men. Brandstofpartner Shell zou daar een grote rol bij hebben gespeeld.

En Honda?

Red Bull zal begin dit seizoen voor het laatst een nieuwe motor krijgen van Honda, waar men dus tot en met 2025 mee zal moeten racen. Als men nu achterop raakt, dan kan het daar nog jarenlang hinder van ondervinden. Daarom is het van groot belang dat de Japanners het verlies in vermogen door de E10-brandstof snel weer goed maken. Alhoewel Helmut Marko nog niet in paniek is, geeft hij wel toe dat het de Japanners nog niet is gelukt om het vermogen te vinden dat Max Verstappen in 2021 aan de wereldtitel hielp. "Honda werkt heel hard aan de aanpassingen. Wat ik hoor is positief, maar de prestaties van de motor zijn nog niet zoals in 2021. We moeten afwachten hoe het er uit gaat zien qua racepace", aldus de Red Bull-adviseur. Uit het Mercedes-kamp komen momenteel nog geen geluiden. Of dat positief of negatief is, dat zullen we in maart te weten komen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"