Tijdens de Grand Prix van België schroefde Honda voor het eerst haar meest recente motorversie in de Toro Rosso van Daniil Kvyat en in de Red Bull van Alexander Albon. In Italië volgden Max Verstappen en Pierre Gasly een week later dat voorbeeld. Honda kon veel data verzamelen, maar door de bijzondere karakteristieken van de circuits in Spa en Monza, is het nog te vroeg om al conclusies te trekken. Volgens Toyoharu Tanabe, technisch directeur van Honda's Formule 1-tak, kan pas na afloop van de Grand Prix van Singapore, die aankomend weekend op de planning staat, een echte balans worden opgemaakt: "De data die we in België en Italië hebben verzameld, zag er goed uit", zo wordt hij geciteerd door Racer.com . "Het is echter lastig om te vergelijken hoe competitief onze Spec 4-motor is in vergelijking met die van de concurrentie. De bijzondere aerodynamische elementen die in Monza op de Formule 1-bolides zitten en de grote invloed van de tow, zorgen namelijk voor een vertekend beeld, dus we zullen meer data nodig hebben om tot een goede analyse te komen." "Daarom kunnen we pas na de Grand Prix van Singapore een eerlijke balans opmaken", zo vervolgt de Japanner. "Daar wordt er juist met maximale downforce gereden, waardoor we die data goed kunnen gebruiken om fatsoenlijk te kunnen bepalen hoe we ervoor staan", aldus Tanabe-san.
Meest gelezen