Aan het einde van 2017 eindigde het ongelukkige huwelijk tussen motorleverancier Honda en McLaren. In Toro Rosso vonden de Japanners het seizoen daarop echter een nieuwe partner, waarna Red Bull in 2019 de samenwerking ook durfde aan te gaan. In samenwerking met het Oostenrijkse team hoopt Honda de succesperiode die ze aan het einde van de jaren tachtig en begin jaren negentig kende, te doen herleven. Toro Rosso fungeerde in 2018 echter als 'proefkonijn' voor Red Bull. De samenwerking tussen het kleine broertje en de Japanse motorleverancier verliep dusdanig goed dat het team van Max Verstappen er geen gras over liet groeien en besloot vanaf 2019 ook over te stappen naar Honda-krachtbronnen. Volgens Masashi Yamamoto, Formule 1-baas bij Honda, is de podiumplek die Daniil Kvyat tijdens de knotsgekke en kletsnatte Grand Prix van Duitsland behaalde, een beloning voor het harde werk dat Toro Rosso vorig seizoen heeft geleverd. "Vorig jaar hebben Honda en Toro Rosso hard gewerkt om samen beter te worden, maar soms kenden we ook moeilijke perioden. Daarom was de derde plaats van Kvyat een grote beloning voor het harde werk. Bovendien was het slechts de tweede keer dat er een Toro Rosso-coureur op het podium stond", zo vertelt de Japanner tegenover Autosport.com . "Aan het einde van het vorige seizoen, toen bekend was dat ook Red Bull dit seizoen Honda-motoren zou gebruiken, heeft Toro Rosso eigenlijk als een soort proefkonijn gefungeerd en veel verschillende dingen met de motor uitgeprobeerd. We zijn ze erg dankbaar voor hun bijdrage en erg blij dat we als kers op de taart samen een podium hebben bemachtigd", aldus Yamamoto-san.
Meest gelezen