Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Honda

Honda stipt grote uitdaging aan in ontwikkeling gloednieuwe F1-motor

Honda wordt in 2026 weer 'officieel' motorleverancier in de Formule 1 en gaat samenwerken met Aston Martin. De ontwikkeling van de nieuwe motor is al in volle gang, al is het Japanse merk wel tegen een probleem aangelopen: veel goede engineers zijn vertrokken na 2021...

Honda Motorhome
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Honda Racing F1

Honda keert in 2026 officieel terug in de Formule 1. Het merk stopte na 2021 met het leveren van motoren aan Red Bull Racing, al bleven ze wel als sponsor aan het team verbonden. Het was een interessante keuze, zeker omdat 2021 het jaar was dat Red Bull-coureur Max Verstappen zijn eerste wereldtitel pakte met een Honda-motor. Het motorproject van Red Bull, Red Bull Powertrains, werd in die periode opgebouwd met behulp van het Japanse merk.

Nadat Red Bull de faciliteiten voor de eigen motorontwikkeling had uitgezet, werd bekend dat Honda tóch in de koningsklasse actief blijft. Honda levert vanaf 2026 motoren aan Aston Martin en is al hard bezig met het ontwikkelen van de gloednieuwe krachtbron, waarbij de complexe MGU-H verdwijnt en er een gelijke verdeling tussen de verbrandingsmotor en het elektrisch vermogen komt.

Focus op de elektrische kant

De HRC-baas (Honda Racing Corporation), Koji Watanabe, laat aan Autosport weten dat de huidige motorontwikkelingen "volgens plan verlopen": "We kunnen natuurlijk niet al te veel in de details treden, maar alles is in lijn met onze eigen verwachtingen."

De focus van de motorfabrikant ligt nu nog bij één specifiek onderdeel van de motor. "We focussen ons in eerste instantie op de elektrische kant van de motor, dus onze focus ligt nu vooral op de elektrische motoronderdelen en op de batterij. Dit werk verloopt volledig in lijn met onze eigen doelstellingen. Parallel daaraan ontwikkelen we natuurlijk de interne verbrandingsmotor, maar in deze fase is dat nog geen V6. Het gaat nu nog om een enkele cilinder."

Veel goede engineers verlieten Honda

Toen Honda in 2021 besloot de motoractiviteiten voorlopig stop te zetten, verlieten veel engineers het team. Dit was en is een uitdaging voor 2026. "Toen we aankondigden dat we onze F1-activiteiten zouden stoppen, hebben de meeste engineers de F1-afdeling verlaten. Alle belangrijke engineers zijn naar andere projecten gegaan, waaronder Honda Mobility. Daardoor hebben we al deze posities weer opnieuw moeten invullen, al gaat dat niet volledig om dezelfde mensen. Sommige mensen zijn nog wel hetzelfde, maar voor andere posities was het iets moeilijker. Het heeft in ieder geval een beetje tijd nodig."

Momenteel heeft het Japanse bedrijf zich al ingeschreven in Engeland. Een exacte locatie blijft echter nog uit: "Het is nu nog gewoon een bedrijf, HRC UK genaamd. We hebben het bedrijf geregistreerd, maar nog geen knoop doorgehakt over de exacte locatie. We hebben ons vooral ingeschreven omdat we in het Verenigd Koninkrijk personeel willen aannemen. Die dingen hebben tijd nodig, omdat je soms met een periode van gardening leave te maken hebt. Daarom willen we deze zomer al beginnen met het aannemen van personeel in Engeland en hebben we onszelf alvast ingeschreven."

Ook interessant:

Met de Grand Prix van Miami staat alweer race nummer zes op het programma van dit Formule 1-seizoen. Kan Max Verstappen hier drie zeges op een rij behalen of steekt iemand anders hier een stokje voor?

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season 'Sainz ziet opnieuw belangrijke optie voor 2025 wegvallen'