Honda verlaat na dit jaar de Formule 1. Om met een knal afscheid te nemen van de sport, heeft het de motor die eigenlijk voor 2022 bestemd was, naar voren gehaald. Met die power unit kent Red Bull een geweldige start van het seizoen met een poleposition en een tweede plek voor Max Verstappen. Technisch directeur Toyoharu Tanabe legt uit wat er precies is veranderd. "De positie van de nokkenas is verlaagd en daardoor is de hoogte van de krachtbron, evenals het zwaartepunt, lager geworden", zegt hij tegen Motorsport . "Het is een compact pakket." Bij Red Bull zijn ze door het dolle met de nieuwe power unit van Honda. Zelfs topontwerper Adrian Newey neemt zijn petje af voor de Japanners, legt Tanabe uit. "Het is lastig om met precieze cijfers te komen over hoeveel meer downforce er is of hoeveel de rondetijden beter zijn geworden. Mr. Newey zei echter dat hij dankbaar was dat wij de krachtbron compact hadden gemaakt. Er bestaat geen twijfel dat onze nieuwe krachtbron bijdraagt aan de prestaties van het chassis." Verstappen pakte met veel overmacht poleposition in Bahrein, door bijna vier tienden voor de Mercedes van Lewis Hamilton te eindigen. In de race leek dat verschil echter een stuk kleiner. Tanabe weet nog niet precies hoe dat kan, maar hij denkt niet dat de motor van Mercedes beter is in de race. "We zullen de verzamelde data bekijken en in overweging nemen. Het kan niet komen door een verhoogde vermogensoutput (bij Mercedes, red.). We moeten kijken hoeveel slijtage de krachtbron heeft opgelopen in deze race en we zullen het gebruik van de motor in de toekomst aanpassen aan de karakteristieken van het circuit", legt Tanabe uit. "We willen verifiëren of het huidige gebruik optimaal was. Ik denk dat de krachtbron zonder problemen gebruikt kan worden, maar we moeten nadenken over wat we moeten doen om de motor in de toekomst optimaal te gebruiken."
Meest gelezen