De Grand Prix van Portugal vormt ook voor de motorleveranciers een uitdaging. Het circuit in de Algarve wordt dit jaar voor het eerst in de geschiedenis van de sport bezocht voor de Formule 1-weekend. Voorafgaand aan het weekend kon Honda dus niet vertrouwen op data die het de vorige jaren al had verzameld op het circuit, zoals dat vaak wel kan. "Het is zeker een interessant circuit", zo begint Toyoharu Tanabe, de technische directeur van de Formule 1-tak van Honda, zijn terugblik op de vrijdag op Portimao. "Ik denk dat alle coureurs genieten van de uitdagingen die de baan met zich meebrengt. Gedurende de twee oefensessies hebben wij ons gefocust op het finetunen van de motor in combinatie met chassis, zodat de afstelling ervan beter bij het circuit past." "De dag begonnen we aan de hand van simulaties, waarna we deze steeds beter aan konden vullen met data die we daadwerkelijk op het circuit konden verzamelen, om zo de prestaties van de motor te optimaliseren. We hebben de ervaring die we op de andere nieuwe circuits, Mugello en de Nurburgring, hebben opgedaan unnen gebruiken, waardoor de gedetailleerder te werk konden gaan", zo legt Tanabe-san uit. De Japanners kregen nog wel met een fikse tegenslag te maken toen AlphaTauri-coureur Pierre Gasly de strijd tijdens VT2 plots moest staken. Hij parkeerde zijn bolide langs de baan, omdat zijn motor in brand stond. De fikkende motor zal ongetwijfeld een doorn in het oog van Honda zijn geweest. De motorleverancier van Red Bull en AlphaTauri doet er momenteel dan ook alles aan om het euvel te vinden, zo legt Tanabe uit. Al is de oorzaak van de brand al gevonden, maar de aanleiding nog niet. "Het incident van Gasly tijdens de tweede vrije training werd veroorzaakt door stroomuitval in de wagen. Momenteel voeren we een uitgebreid onderzoek uit naar de motor en naar het chassis, zodat we de onderste steen boven kunnen halen en de precieze aanleiding van de stroomuitval kunnen achterhalen", aldus de eindverantwoordelijke van Honda.
Meest gelezen