Toen Honda in 2015 met McLaren terugkeerde in de Formule 1 liet het nog maar weinig van zich horen. Voor 2017 werd daarom een compleet gereviseerde motor gebouwd, maar dat leverde in beginsel enkel betrouwbaarheidsproblemen op. Diezelfde motor, die bij Toro Rosso wel tot zijn recht kwam in 2018, wordt met het oog op 2019 verder doorontwikkeld.
"We gaan door met het huidige concept voor de motor. Daarvan weten we nog niet exact waar het plafond ligt, omdat we daar nog niet bij in de buurt zijn gekomen. We denken dat het voor ons goed is om dit motorconcept trouw te blijven, maar ondertussen wel te blijven verbeteren", aldus Honda's technisch directeur Toyoharu Tanabe in gesprek met Motorsport . Honda heeft natuurlijk wel overwogen om net als in 2017 met een compleet nieuwe krachtbron op de proppen te komen, maar daar kleefde teveel risico's aan. "Als je de basis van zo'n motor verandert, is het erg moeilijk om meteen de betrouwbaarheid ervan op orde te krijgen. Bovendien is het makkelijker om een reeds beproefd concept in een nieuwe auto in te bouwen (Honda levert voor het eerst motoren aan Red Bull, red.), omdat je dan enkel je hoofd hoeft te breken over het inbouwen van die motor in het nieuwe chassis."
Meest gelezen