Behalve Daniil Kvyat wist verder geen enkele coureur met een Honda-motor punten te scoren. Pierre Gasly viel al snel uit door een probleem met de waterdruk, terwijl Max Verstappen de finish niet haalde vanwege een klapband en Alexander Albon spinde bij de herstart achter de safety car. "De race was erg frustrerend", begint Tanabe dan ook tegen het Japanse Autosport Web . "Verstappen en Gasly deden het erg goed, maar vielen uit met problemen. Daarnaast werd Albon laatste. Het is jammer dat hij geen podiumplaats kon bemachtigen. Het enige positieve was dat AlphaTauri op de vierde plaats eindigde in hun thuisrace (de fabriek van AlphaTauri staat in Noord-Italië, red.)." De zaterdag verliep juist relatief voorspoedig voor Honda. Drie van de vier aangedreven Honda-auto's startten in de top tien. Maar daar koopt Tanabe niets voor. "Het maakt niet uit hoe goed we ons kwalificeren. Als het niet goed gaat in de race, is dat allemaal niet van belang. Het was een erg frustrerende race in Italië." Max Verstappens Honda-motor kreeg in de kwalificatie kuren. Dat bleek te komen door een kapotte bougie, die snel vervangen kon worden, waardoor de Nederlander zich alsnog op de derde plaats kon kwalificeren. Volgens Tanabe is het maar goed dat dit euvel zich in de kwalificatie voordeed. "Het had ook in de race kunnen gebeuren", zegt Tanabe over de kapotte bougie, die nog niet zo oud was. "Door de duurzaamheidstest weten we ongeveer hoe lang een onderdeel meegaat. Daarna doen we ook nog een veiligheidstest. Dit onderdeel had langer mee moeten gaan. Het betreft hier dan ook een op zichzelf staand incident en als zodanig zou het dus niet vaker voor moeten komen." Is Hulkenberg de ideale teamgenoot voor Max Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het in de nieuwste RN365-podcast.
Meest gelezen