De Formule 1 werd hard geraakt door coronacrisis en de teams en motorleveranciers werden diverse beperkingen opgelegd. Teams werden verplicht om de deuren van hun fabrieken voor een periode van 63 dagen te sluiten. Motorleveranciers moesten eveneens hun fabrieken wekenlang sluiten. Maar, Honda maakte slim gebruik van de reglementen en omzeilde de regels in de hoop hier voordeel uit te halen bij de seizoensstart. De regels schrijven namelijk voor dat fabrieken die gevestigd zijn in landen met andere wet- en regelgeving, of vakbonden, de sluitingsperiodes kunnen verleggen. Honda verschijnt in Oostenrijk aan de start met een verbeterde versie van haar krachtbron. Een strategische zet, zo meldt de F1-site, aangezien er dit seizoen maar één upgrade van de motor mag worden geïntroduceerd voor de MGU-K, elektronica en CE. De ontwikkeling van de specificatie die bij de eerste race wordt ingezet wordt grotendeels bevroren. De nieuwe Honda motor die Max Verstappen en Alexander Albon in hun RB16 krijgen levert niet alleen meer vermogen, maar zou ook betrouwbaarder zijn. De Japanners hopen met de nieuwe specificatie het gat naar Mercedes en Ferrari verder te dichten. De resultaten van de dyno (testbank, red.) zouden positief zijn. In totaal moesten de motorfabrikanten 56 dagen hun activiteiten staken. Onbekend is hoeveel dagen Honda daarvan heeft doorgewerkt aan haar power unit. EINDELIJK. Het seizoen gaat beginnen. Wordt dit het jaar van Verstappen, of gooit Hamilton roet in zijn eten? Deze en andere vragen worden uitgebreid besproken in de nieuwste podcast van RacingNews365 met F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen