In de Grand Prix op het Circuit of the Americas was Ferrari qua snelheid nergens te bekennen. De wedstrijd van Sebastian Vettel eindigde vroegtijdig nadat de ophanging rechtsachter afbrak, Charles Leclerc kwam op bijna een minuut van winnaar Valtteri Bottas over de streep. Dit terwijl Ferrari sinds de zomerstop duidelijk zijn vorm had gevonden en mee kon doen om overwinningen. Het teleurstellende resultaat van Ferrari in de Verenigde Staten was voor Max Verstappen en Red Bull dermate opmerkelijk dat er door beiden publiekelijk werd geïnsinueerd dat het een kwestie was van vals spel. Red Bull-motorleverancier Honda houdt zich voor nu liever op de kant. Technisch directeur Toyoharu Tanabe heeft in gesprek met Motorsport Total aangegeven eerst de data van de aankomende races te willen zien. "We moeten wachten op de data van Brazilië en Abu Dhabi om daarover een goede uitspraak te kunnen doen. Als we daarna iets vinden, kunnen we er iets over zeggen. Op basis van één race is dat onmogelijk." Tanabe is van mening dat er verschillende redenen kunnen zijn waarom Ferrari ineens aan snelheid heeft verloren. "We kunnen de luchtweerstand van de auto en de motorprestaties niet eenvoudig van elkaar onderscheiden. Qua snelheid is het gat tussen Ferrari en de andere teams nu kleiner dan in voorgaande wedstrijden, zoveel is wel duidelijk, maar we weten niet of dat enkel te wijten is aan de krachtbron", aldus de technisch directeur. "De race pace van Ferrari was niet zo sterk als deze de laatste Grands Prix was, wat betekent dat het pakket van het team óf anders was, óf simpelweg niet werkte op het circuit. Ik kan het niet zeggen, want ik weet het niet exact, maar de topsnelheid was in ieder geval lager." Beluister hieronder de nieuwste aflevering van de Formule 1-podcast van RacingNews365. Hierin wordt onder andere de mysterieuze zaak van Ferrari's motor besproken door Tim Coronel, Ruud Dimmers en Jeroen van Inkel.
Meest gelezen