vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Honderd keer hybride: publiekslieveling kopje onder

Het Formule 1-seizoen 2018 zit erop en dus is het nabeschouwen gestart. Voor wie verder kijkt dan enkel het afgelopen seizoen is een opmerkelijke statistiek duidelijk: de Formule 1 heeft het prachtig ronde aantal van honderd Grands Prix gehaald, om wat betreft het turbohybridetijdperk.

Sinds 2014 maakt de koningsklasse van de autosport gebruik van V6-motoren, die door een turbo en met behulp van hybridesystemen voortgestuwd worden. In de serie ‘Honderd keer hybride’ maakt Racingnews365 de balans op. Deel drie belicht de keerzijde van de medaille: in de afgelopen vijf jaar zijn er twee teams opgeheven, eentje wist ternauwernood te overleven.

Dat de Formule 1 een dure aangelegenheid is, mag inmiddels bekend zijn. ‘Om de Formule 1 als miljonair te verlaten, zal je als miljardair in moeten stappen’, is een veelgehoorde quote. Het V6-turbohybridetijdperk heeft het er voor armlastige teams zeker niet gemakkelijker op gemaakt. Nadat de nieuwe motoren, waarin een hoop ontwikkelingskosten waren gegaan, in 2014 werden geïntroduceerd moesten de kosten toch ergens op worden verhaald.

De V8-motoren die eind 2013 in de ban werden gedaan, waren op dat moment acht seizoenen gebruikt. De krachtbronnen waren ver geëvolueerd en de laatste ontwikkelingskosten lagen in verhouding relatief laag. Voor teams als Marussia en Caterham een uitkomst: de Cosworth- en Renault-motoren waarvan zij gebruik maakten, waren enigszins betaalbaar. Het Britse Cosworth besloot zich echter niet aan de ontwikkeling van een V6-turbohybride te wagen en zodoende moest Marussia op zoek naar een andere leverancier.

Met dank aan Ferrari-opleidingscoureur Jules Bianchi kon Marussia tegen gereduceerd tarief Ferrari’s op de kop tikken, maar het bedrag was desalniettemin erg hoog. Het eveneens noodlijdende Caterham kreeg de zeer onbetrouwbare Renaults in het achteronder gehangen. Waar Bianchi met duw- en trekwerk twee waardevolle puntjes scoorde in de straten van Monaco, kwamen de Caterhams er in 2014 niet aan te pas.

De Formule 1 bleek bovenal dusdanig duur geworden dat beide renstallen eind 2014 op de rand van een faillissement stonden. Caterham ging na het eerste seizoen van de turbohybrides uiteindelijk kopje onder, nadat ze met dank aan crowdfunding deel konden nemen aan de laatste Grand Prix van het jaar 2014. Marussia herrees als een fenix uit haar as, om begin 2015 aan de start te verschijnen als Manor Racing. Manor werd een van de publiekslievelingen van de Formule 1, mede dankzij haar harde werk om in de koningsklasse aanwezig te blijven.

Uiteindelijk doofde ook het lichtje voor Manor. In 2016 werd er weliswaar een punt gescoord dankzij Pascal Wehrlein, maar doordat Felipe Nasr Sauber in de voorlaatste wedstrijd van dat jaar twee stuks opbracht kelderde Manor buiten de zo waardevolle top tien van het klassement. De wagen van 2017, waaraan al werd gewerkt, kon daardoor worden opgeborgen. Vanwege een geldtekort moest Manor haar strijd staken.

Force India had in de honderd wedstrijden meermaals moeite om haar hoofd boven water te houden, maar creatieve boekhouder Vijay Mallya kreeg het op één of andere manier toch telkens voor elkaar. Bovendien scoorde de Brits-Indiase coöperatie in elk van de vijf seizoenen met uitzondering van 2017 minstens een podiumplaats. De jaargang waarin geen bokaal werd gescoord bleek uiteindelijk de meest succesvolle uit de geschiedenis van de renstal. Anno 2018 kon Force India nipt uit de klauwen van het vagevuur worden gered, door een late overname onder leiding van miljardair Lawrence Stroll.