Formule 1-coureurs zijn nergens zonder de monteurs. Zij maken de auto klaar en voeren onder meer reparaties uit als er schade is. Het levert een druk schema op, zeker als er tussen de trainingen en de kwalificatie nog wijzigingen moeten volgen. Matt Caller, de hoofdmonteur van Max Verstappen, geeft in de podcast The Inside Track een inkijkje in hoe het cruciale proces bij Red Bull verloopt.
"Na de derde vrije training volgt er altijd een debrief met alle engineers en Max", vertelt Caller. "Daarin wordt besproken wat goed ging, wat minder, welke beperkingen er zijn en waar we denken de beste balans te vinden tussen snelheid en de compromissen die we moeten sluiten over een ronde. Daarbij gaat het ook om hoe comfortabel Max zich voelt in de auto, en wanneer hij zich juist niet prettig voelt."
En dan komt Caller aan bod. "Vanuit dat overleg wordt vervolgens een richting gekozen. Het gaat daarna best snel, want beslissingen moeten vrij vlug genomen worden. Die worden dan aan ons doorgegeven. Dan komt Gianpiero Lambiase naar ons toe of we krijgen een takenlijst, zodat we precies weten wat er gedaan moet worden voor de kwalificatie."
"Ik verdeel dat dan onder mijn team: dit moet er voor, achter en in het midden gebeuren. Dan begint de tijdsdruk richting de kwalificatie, want het is natuurlijk allemaal strak getimed."
Intensief
De monteurs worden dus met name op zaterdagen flink belast. "Zaterdagen zijn tegenwoordig ontzettend intensief, vooral door de regels met de avondklok. Op vrijdagavond heb je niet meer de tijd die we vroeger wel hadden om zaken als motor, versnellingsbak en allerlei andere onderdelen en afstellingen te doen. Die luxe is er niet meer."
Caller beaamt dat dat allemaal zaterdag moet gebeuren. "Meestal begin je zaterdagochtend en heb je ’s nachts nagedacht over wat je wilt doen. Dan krijg je op zaterdagochtend een aparte takenlijst om de auto klaar te maken voor de derde vrije training. Daarnaast zijn er nog allerlei andere klusjes, zoals misschien aanpassingen aan de vloer en kleine wijzigingen voor de afstelling."
Maar dan moet het echte werk nog beginnen. "De periode van de derde vrije training tot aan de kwalificatie is extreem krap. Als er dan een groter probleem is, kom je flink onder druk te staan om de auto op tijd weer de baan op te krijgen. Beslissingen moeten dus heel snel en heel duidelijk genomen worden."
"Direct na de derde training moet er dus een richting gekozen worden: achtervleugel, beam wing, setup-wijzigingen voor of achter, noem maar op. Dat moet allemaal razendsnel worden besloten, zodat wij nog de kans hebben om het uit te voeren en de auto helemaal klaar te krijgen voor de kwalificatie", sluit Caller af.
Ook interessant:
Kan Max Verstappen net als op Monza ook in Azerbeidzjan hoge ogen gooien? Dat is de grote vraag die speelt voorafgaand aan het raceweekend in Baku. Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk gaan daar als vanzelfsprekend op in, in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!