Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoogste Ferrari-baas fel tegen Red Bull-plannen

Red Bull lijkt het plan om de Honda-motoren vanaf 2022 in eigen beheer te prepareren in de ijskast te kunnen zetten. Ferrari is niet van plan het team van Max Verstappen ook maar een beetje tegemoet te komen.

De motorsituatie bij Red Bull mag duidelijk zijn. Vanaf 2022 zit het team van Max Verstappen zonder motoren, net als AlphaTauri overigens. Honda verlaat de sport, maar zou mogelijk bereid zijn afstand te doen van de motoren en het bijbehorende intellectuele eigendomsrecht, zodat Red Bull zelf de krachtbronnen in elkaar kan zetten en kan onderhouden. Echter, omdat Red Bull de motoren niet zelf wil doorontwikkelen, omdat men daar naar eigen zeggen niet de infrastructuur voor heeft, hoopt het team op een engine freeze in 2022. Dit zou betekenen dat geen enkele motorfabrikant na eind 2021 de motor mag doorontwikkelen, om het speelveld van 2022 ten opzichte van 2021 gelijk te houden. Red Bull is daarvoor echter wel afhankelijk van de andere motorfabrikanten, die akkoord moeten gaan met een dergelijke bevriezing van de motoren. Mercedes is bereid te helpen, want dat team erkent de waarde van Red Bull en AlphaTauri voor de Formule 1 en ook Renault zou naar verluidt wel over te halen zijn. Ferrari echter lijkt onvermurwbaar. "Wij vinden niet dat we de ontwikkeling van de motoren moeten bevriezen, want dat druist volledig tegen de basisprincipes van de Formule 1 in. Bovendien liggen de regels tot en met 2023 gewoon vast. Daar is ooit door iedereen akkoord op gegeven", aldus Louis Camilleri, de hoogste Ferrari-baas, in gesprek met La Gazzetta dello Sport . Het bevriezen van de motoren heeft nog een ander nadelig neveneffect, zo claimt Camilleri: "De Formule 1 heeft aangegeven op enig moment volledig uitstootvrij te worden. Dat hoopt men zelfs zo snel mogelijk te bewerkstelligen, maar daarvoor zal je wel moeten blijven ontwikkelen. Dat argument bespreken we dan ook met alle betrokken partijen." De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie