Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner: 'Belachelijk dat gridstraffen het WK in de Formule 1 beslissen

Teambaas Christian Horner is erg bang voor dat gridstraffen het wereldkampioenschap F1 in 2018 gaan beslissen. Door het nieuwe motorreglement mogen slechts drie motoren per seizoen gebruiken.

Gridstraffen zijn voor fans en teams een doorn in het oog. De afgelopen jaren regende het al straffen voor coureurs en ook Max Verstappen ontkwam er niet aan. Coureurs mochten in 2017 nog vier motoren gebruiken tijdens twintig races, in 2018 hebben ze slechts de beschikking over drie motoren voor eenentwintig races. Dit betekent dat een motor gemiddeld zeven races mee moet gaan, tegenover vijf in 2017. Red Bull teambaas Christian Horner spreekt over een schandalige regel. " Er zullen weer volop gridstraffen zijn dit seizoen. Het zou verschrikkelijk zijn als de titelstrijd beslist wordt door gridstraffen. Het is een belachelijk idee om met drie motoren eenentwintig races te rijden", laat Horner aan ESPN weten. Een van de argumenten om minder motoren toe te staan zou een kostenbesparing zijn. Volgens Horner is het tegenovergestelde waar. De motoren moeten aangepast worden en uitgerust worden met duurzamere onderdelen, wat extra ontwikkelingskosten met zich meebrengt. " In tegenstelling tot wat Toto Wolff en Niki Lauda (Mercedes red.) zeiden dat een vierde motor duurder is, wordt de huidige situatie dat wel. De extra motoren zijn toch al aanwezig op een circuit het hele jaar lang. Meer races en minder motoren. Het zou een verschrikking zijn als de titelstrijd door zoiets beslist wordt."

Christian Horner wil juist terug naar een situatie waarin er vijf motoren per coureur beschikbaar komen, zoals enkele seizoenen geleden. Qua kosten zou dit ook geen verschil maken volgens de teambaas van Max Verstappen. In 2016, toen er ook 21 races op de kalender stonden, hadden de coureurs vijf motoren beschikbaar. "Je gebruikt die motoren nu ook op de dyno. De realiteit is dat je geen geld bespaard. Deze gridstraffen zijn niet populair en ik denk niet dat er iemand is die blij is met de huidige situatie" , laat Horner aan Channel 4 weten. "We willen actie op de baan zien. Natuurlijk moet je naar de kosten kijken, maar vijf motoren dit seizoen lijkt mij niet meer dan logisch." Een poging van Red Bull om hier groen licht voor te krijgen werd door andere teams tegengehouden. Met name Ferrari en Mercedes zijn tegen. Hun krachtbronnen waren de afgelopen jaren zeer betrouwbaar, terwijl Renault en Honda verreweg de meeste gridstraffen incasseerde.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel