In de discussie over de volgende grote F1-regelwijzigingen, die in 2026 zullen worden doorgevoerd, staan Toto Wolff en Christian Horner lijnrecht tegenover elkaar. De teambaas van Red Bull, het team dat vanaf 2026 in samenwerking met Ford haar eigen motor in gebruik zal nemen, kan zich niet helemaal vinden in de reglementen zoals ze er nu voorstaan. Waarom? Omdat hij vreest dat het streven naar een motor die de helft van het vermogen haalt uit de batterij ervoor zal zorgen dat er 'technische Frankenstein-bolides' ontstaan. De Brit ziet dan ook maar al te graag dat er nog het een en ander wordt gewijzigd aan de motorreglementen. Toto Wolff kon zich totaal niet vinden in de woorden van Horner en noemde zijn Red Bull-concurrent een 'doemdenker'. Volgens hem is er nul kans dat de F1-regels voor 2026 nog worden gewijzigd. Hij vermoedt dat Horner juist bang is dat het Red Bull-motorproject niet lekker uit de verf zal komen.
Horner: "Mij gaat het om de sport"
Wolff deed zijn uitspraken afgelopen zaterdag, waarop Horner na afloop van de Grand Prix in Oostenrijk de kans kreeg om terug te reageren. Geconfronteerd met de woorden van de Mercedes-man, zucht de teambaas van Verstappen en Perez dat Wolff alleen maar aan zijn eigen belang denkt. Dat in tegenstelling tot de Red Bull-teambaas, die naar eigen zeggen juist het beste voor de sport wil. "Dat is helaas typisch Toto, die alleen preekt voor eigen parochie. Mij gaat het om de sport en niet om het gewin van Red Bull. Het is nog veel te vroeg om te zeggen wie er een competitieve of geen competitieve motor gaat hebben in 2026. Vanuit het oogpunt van de sport is het het belangrijkste dat we samen de verantwoordelijkheid dragen om er met de F1-bazen en de FIA voor te zorgen dat het product dat we leveren zo goed mogelijk is. Anders falen we gezamenlijk."
Horner: "De FIA neemt het serieus"
Mercedes-teambaas Wolff bracht als argument naar voren dat de reglementen zoals ze nu op papier staan al zijn opgesteld in samenspraak met alle betrokken leveranciers, dus dat het daarom niet aan de orde is om ze nog eens te wijzigen. Heeft hij niet een punt? Horner wijst op zijn beurt op nieuwe inzichten die naar verloop van de tijd zijn opgedaan nu de teams het tempo van hun 2026-projecten opvoeren. "De regels zijn anders dan eerst de intentie was. Pas als je echt aan de slag gaat met de regels, besef je waar de beperkingen liggen." Volgens Horner is het laatste woord over de reglementen zeker nog niet gezegd. "De FIA neemt de verantwoordelijk en gaat zorgvuldig te werk. Sommige teams delen bovendien de mening van Red Bull. De FIA neemt het serieus. Ze hebben een capabel team en ze weten waar de uitdagingen liggen. Zeer recent heeft de president het nog over het in zijn optiek te hoge gewicht van de bolides gehad. Dat is niet makkelijk terug te brengen, zeker omdat de grootte van de batterij en de bijbehorende koelingselementen verder toe gaan nemen", aldus de teambaas.
Meest gelezen