De reden dat Red Bull direct op vrijdag een protest indiende tegen concurrent Mercedes was volgens Christian Horner om duidelijkheid te krijgen. Die duidelijkheid kreeg het team, want de wedstrijdleiding oordeelde dat DAS legaal is. "We wilden die duidelijkheid hebben voordat het weekend echt begon, zodat de uitslag niet pas na het weekend definitief zou worden. We wilden Mercedes ook de kans geven om het aan te passen voor de zaterdag en zondag", legt Horner uit in gesprek met Sky Sports. "Het systeem is zeer, zeer ingewikkeld en het trekt in twijfel wat de functie van een stuurwiel is. We respecteren de beslissing van technisch directeur Nikolas Tombazis (technisch afgevaardigde wedstrijdleiding, red.). We weten nu dat het legaal is en als we het toe willen passen, moeten we het zelf ontwerpen en inbouwen nu." Horner vindt dat de regels nog altijd erg veel ruimte laten voor interpretatie. "Het maakt deel uit van de dubbelzinnigheid van deze regelgeving, waarbij DAS volgend jaar niet meer is toegestaan. De feedback die wij van onze engineers kregen is dat het niet volledig conform de regels was, daarom dienden we een protest in." De teambaas van Max Verstappen is nog altijd van mening dat het gebruik van DAS tijdens de races niet geoorloofd is en verwijst naar de parc ferme regels. Deze schrijven voor wat er wel niet niet aan een auto gewijzigd mag worden tussen het einde van de kwalificatie en het begin van de race. Dat is nagenoeg niets, zonder toestemming van de FIA. "Als ze het gebruiken tijdens de kwalificatie kunnen we net zo goed vragen om de parc ferme regels te veranderen. Want als dat nu is toegestaan, dan kunnen wij ook vragen om wijzigingen aan het stuurwiel aan te brengen, voor de camber en caster, alleen gebruiken wij dan een steeksleutel."
Meest gelezen