Max Verstappen maakt in zijn Red Bull de laatste jaren gehakt van zijn teamgenoten. Daniel Ricciardo verkaste naar Renault nadat hij dacht te merken dat hij meer en meer de tweede coureur werd, Pierre Gasly werd halverwege zijn eerste seizoen naast Verstappen geslachtofferd en ook zijn vervanger Alexander Albon heeft de grootste moeite om Verstappen in de Red Bull-bolide bij te houden. Om de strijd met Mercedes aan te kunnen gaan ontwikkelt Red Bull de laatste jaren een bolide die op de limiet zit. Plotselinge overstuurmomenten zijn allesbehalve zeldzaam en bijvoorbeeld Gasly en Albon hadden en hebben daar in tegenstelling tot Verstappen wekelijks moeite mee. Waarom lukt het de Nederlander dan wel? In gesprek met ESPN heeft teambaas Christian Horner daar een uitleg voor. "Ik vergelijk het graag met Michael Schumacher toen hij in de jaren '90 voor Benetton reed. Er waren niet veel teamgenoten die met die auto om konden gaan zoals Michael dat deed", zo doelt Horner onder andere op Jos Verstappen. "Verstappen weet met deze auto hetzelfde voor elkaar te krijgen. De nuances van de auto, daar kan hij mee omgaan en die brengen hem niet van de wijs. Op Pierre, af en toe op Daniel en zeker op Alex heeft dat wel effect gehad. Daarom hebben we daar als team op gefocust, op de gevoeligheid van de wagen. Die proberen we te verbeteren." Maar, om in het kielzog van Mercedes te blijven verkiest Horner snelle rondetijden boven een brave auto. "Het is een dilemma, want je neigt altijd naar de auto die de snelste rondetijden produceert. Op het moment dat coureurs het qua feedback over verschillende dingen hebben, luister je eerder naar degene met de snelste rondetijden. Zo werkt het menselijk instinct nou eenmaal." Waarom lukt het Verstappen dan wel, wordt de Britse teambaas tot slot gevraagd. Het antwoord is volgens hem simpel. "Hij heeft een zeer hoge natuurlijke snelheid, natuurlijk talent en vermogen. Max heeft enorm veel zelfvertrouwen en gelooft in zichzelf. Zijn wagenbeheersing en racecraft zijn eng goed en nu heeft hij ook nog eens de ervaring erbij. Als je dat op 22-jarige al hebt, dan ben je een zeer competitieve racemachine", aldus Horner. Is het nu een goed of tegenvallend seizoen voor Max Verstappen? Een ding is zeker: de wereldtitel is buiten beeld. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.
Meest gelezen