Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Christian Horner

Horner eist antwoorden van FIA: "Nota bene in één van de gevaarlijkste bochten"

Christian Horner is niet te spreken over het handelen (of het gebrek eraan) van de wedstrijdleiding. Hij deelt de mening van Max Verstappen dat de rode vlag voor de crash van Lance Stroll veel eerder had moeten komen.

Verstappen Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Christian Horner zag zijn beide auto's wegvallen in het tweede kwalificatiedeel. Hij prijst zich gelukkig dat de beide auto's, in tegenstelling tot bij sommige andere teams, in ieder geval nog heel zijn, maar dat is dan ook het enige waar hij gelukkig mee is. Hij blikt terug op een 'enorm frustrerende sessie'.

"In een sessie als deze gebeurt er natuurlijk ontzettend veel. Maar ik snap niet waarom het zo lang moet duren voordat de rode vlag uit wordt gehangen. Het is overduidelijk dat er een zwaar ongeluk is in bocht drie, één van de gevaarlijkste bochten van het circuit. Maar het duurt 40 seconden voordat de rode vlag er is."

"Dit is al de tweede dag op rij dat er late calls komen, gisteren ook al met de virtual safety car, dat terwijl de andere rode vlaggen wel meteen werden gezwaaid", aldus Horner bij Sky Sports F1.

Horner snapt niet dat men de veiligheid zo in het geding laat komen: "De focus moet op de veiligheid liggen en niet op de vraag of coureurs hun ronden nog af kunnen maken of niet. Als een auto op deze manier in de muur hangt, dient dat direct een rode vlag tot gevolg te hebben."

In de ogen van Horner wordt Verstappen tweeledig benadeeld: "Als de rode vlaggen meteen getoond werden, was Verstappen tiende geweest. Als de rode vlaggen meteen getoond werden, was er tijd geweest voor nog een ronde."

Maar moet Red Bull ook niet in spiegel kijken? Waarom koos men bijvoorbeeld voor een extra opwarmronde in plaats van meteen een banker lap neer te zetten? Horner legt uit.

"We staan natuurlijk helemaal vooraan in de pits, dus moeten we vroeg vertrekken om vooraan in de rij te staan. Dat is een nadeel (want dan koelen de banden af, red.). We kregen die eerste ronde bovendien niet voor elkaar, omdat Esteban Ocon ons hinderde in die eerste bocht. We willen dan ook graag de gedachten van de wedstrijdleider weten met betrekking tot de rode vlag die zo lang op zich liet wachten."

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Wedstrijdleider F1 stapt per direct op