Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Horner geeft update over mogelijke Red Bull Porsche-deal

Een deal tussen Porsche en Red Bull is volgens Christian Horner een 'logische zet'. De teambaas van de Oostenrijkse renstal legt uit waarom de twee partijen vanaf 2026 met elkaar in zee zouden kunnen gaan.

Volgens Christian Horner is een samenwerking tussen Porsche en Red Bull een logische keuze. Het lijkt er steeds meer op dat Volkswagen Group vanaf 2026 de Formule 1 betreedt met Audi en Porsche. Laatstgenoemd automerk zal naar verluidt een partnerschap aangaan met Red Bull, waarbij ze de motorleverancier worden.

Horner denkt dat het de juiste beslissing is voor het team. Sinds het vertrek van Honda uit de Formule 1 zorgt Red Bull op papier voor haar eigen motor, al wordt het onderhoud in werkelijkheid nog uitgevoerd door de Japanners. Een nieuwe motordeal is volgens de Red Bull-teambaas zeker niet ondenkbaar.

"Het is natuurlijk geweldig om deze toewijding van Volkswagen te zien met de intenties om met zowel Porsche als Audi toe te treden in de F1", zo trapt Horner af in gesprek met onder meer RacingNews365. "We zijn net een nieuw avontuur begonnen als motorleverancier voor 2026 dus is het, natuurlijk, een logische zet voor ons om te kijken naar alle discussies over een mogelijke samenwerking."

Nog geen concrete deal tussen Red Bull en Porsche

De interesse is er dus zeker, maar er is volgens Horner nog niets afgesproken tussen de twee partijen. "Het is nog heel vroeg", antwoordt hij wanneer er gevraagd wordt over een samenwerking. "Er is nog niets te melden en als dat er is, dan zijn jullie (de media, red.) natuurlijk de eersten die het weten."

Niet alleen Porsche en Audi willen toetreden tot de Formule 1. Ook Andretti wil graag uitkomen in de koningsklasse van de autosport. Horner voorspelt dat het wel eens tot een conflict kan komen. In het huidige Concorde Agreement staat dat een nieuw Formule 1-team maar liefst 200 miljoen dollar aan entreegeld moet betalen. Dit omdat het prijzengeld dan door elf teams moet worden verdeeld in plaats van tien.

"Geld zal een belangrijke factor worden", weet ook Horner. "Ik zie een vraagstuk, vooral voor de organisatie (van de F1, red.). Als ze meer teams willen, dan zullen ze een deel van hun potje moeten verdelen, want het is oneerlijk om te verwachten dat de andere teams moeten betalen voor nieuwkomers."

"Het is heel goed dat er interesse is van nieuwe partijen en een team zoals Andretti, een geweldige naam, maar het is belangrijk dat Liberty (Media, eigenaar van de F1, red.) haar businessmodel uitwerkt voor de toekomst."

Ook interessant:

Verstappen niet te stoppen zonder Ferrari-upgrades

Wie stopt Max Verstappen? De Red Bull-coureur rekende wederom af met Charles Leclerc en was in de race de snelste man. De zege in Miami was een tik op de neus voor Ferrari, maar kan het team counteren met een upgrade?

En wat is er allemaal aan de hand bij Lewis Hamilton en Mercedes? Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in een gloednieuwe aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.

6 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x