Max Verstappen vertrok de Grand Prix van Frankrijk vanaf poleposition, maar verloor zijn leidende positie al in de tweede bocht aan Lewis Hamilton. Samen met Valtteri Bottas in derde positie reed het trio weg bij Sergio Perez en de rest van het Formule 1-veld. Tot het moment waarop de Fin al vroeg in de race zijn pitstop maakte, reed het trio in dezelfde posities rond. Nadat Bottas zijn pitstop had gemaakt, reageerde Red Bull met Verstappen een ronde later meteen, terwijl Hamilton achterbleef. Dat tot verbazing van de strategen van het team van de Nederlander, zo vertelt Christian Horner na afloop tegenover onder meer RacingNews365 als de race wordt nabesproken. "Bottas maakte een pitstop en met Max wisten we hem net te coveren door een ronde later te stoppen." "We waren verbaasd dat ze Lewis ook niet meteen een ronde later naar binnen haalden, want Max had vervolgens een geweldige out-lap, waardoor hij de leidende positie over wist te nemen van de Brit", aldus Horner, die vervolgens toezag hoe de Red Bull-strategen met een gewaagde maar tegelijkertijd ook geniale ingeving kwamen die uiteindelijk Red Bull de overwinning bezorgde. Het Oostenrijkse team besloot met nog 21 ronden te gaan namelijk om Verstappen voor een tweede keer naar binnen te halen. Bijzonder, want Verstappen had de leiding in handen. Horner vreesde echter voor een herhaling van de race in Barcelona. Daar pitte Hamilton vanuit tweede positie een tweede keer en kon hij op versere banden leider Verstappen bij- en inhalen en zo de race winnen. Red Bull paste diezelfde tactiek toe, maar dus wel terwijl het aan de leiding ging. Horner legt uit. "Mercedes was hard, heel hard aan het pushhen. We wilden niet in dezelfde positie terechtkomen als in Barcelona. Het is altijd heel lastig om een pitstop te maken als je aan de leiding gaat, met nog 21 ronden te gaan, maar dat is wat we hebben gedaan. Tegelijkertijd lieten we Perez staan op een eenstopper." En dat wierp zijn vruchten af. Mercedes reageerde niet en Verstappen kon de jacht openen op de beide Mercedes-mannen. "Het werkte allemaal naar wens. Max had de pace om de drie auto's voor hem bij te halen, maar het was cruciaal dat hij snel langs Bottas zou komen. Daarna was het geweldig om Lewis te grazen te nemen en een soort van revanche te nemen voor de race in Barcelona met nog anderhalve ronde te gaan." Red Bull was uiteindelijk slimmer dan Mercedes, merkte Horner, die denkt dat Mercedes op de baan net wat sneller was. "Strategisch waren wij beter tijdens de race. Er zit heel weinig verschil tussen de auto's. In de winderige omstandigheden zoals deze zondag leek hun pace iets comfortabeler te zijn dan die van ons."
Meest gelezen