Red Bull ging met een flink dossier naar de stewards om de in hun ogen lage straf voor Lewis Hamilton aan te vechten. De Brit tikte Max Verstappen in Copse Corner aan, waarna die hard crashte. Hamilton won vervolgens de Grand Prix. Het bewijs van Red Bull bestond onder meer uit GPS-data, racelijnen, beelden en simulaties. In de Formule 1-wereld was er de nodige kritiek op het team, omdat velen vonden dat Hamilton reeds bestraft was. Christian Horner deelt die mening niet en legt uit waarom het team gebruik maakte van het recht tot herziening. "Er bestaat een recht tot herziening en daar wilden we gebruik van maken gezien de data van het ongeval en de zwaarte van het ongeval. Wij vonden dat niet alle data voorhanden was op het moment dat de stewards hun beslissing maakten. Daarom hebben wij die data met hun gedeeld en zij gaven ons een goede hoorzitting, waarin we de data, de posities van de auto's en de snelheden besproken hebben", vertelt Horner in gesprek met onder meer RacingNews365. Uit de analyse van Red Bull bleek dat Hamilton de bocht nooit had kunnen halen, omdat zijn snelheid veel te hoog lag. De fout lag dan volgens het team volledig bij de Britse coureur. "Lewis had 23 meter eerder moeten remmen om de bocht überhaupt gehaald te hebben. Het feit is dat Max dezelfde lijn reed als Charles Leclerc en dat de inhaalactie van Lewis op Leclerc op dezelfde wijze was afgelopen als Lewis toen ook de lijn van de eerste ronde had gereden. We hebben die data gepresenteerd, maar de stewards vonden het geen nieuw bewijs binnen de reglementen. Daarom wordt er geen nieuwe hoorzitting gepland." "Dat accepteren we. Het boek is nu gesloten en we focussen ons nu op dit weekend", aldus Horner.
Meest gelezen