Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner: "Honda heeft veel progressie geboekt deze winter"

Over precies een week wordt de nieuwe Red Bull-Honda onthuld. Een presentatie waar veel fans reikhalzend naar uit kijken en het grootste vraagteken vormt de prestatie van de nieuwe Honda-motor vormt.

Voor Red Bull is er veel aan gelegen om in 2019 te kunnen concurreren met Mercedes en Ferrari. Daarvoor ligt de sleutel mogelijk bij motorleverancier Honda. Bij Red Bull is men in haar nopjes met de stappen die de Japanse motorleverancier heeft gezet deze winter.

Teambaas Christian Horner was erg optimistisch over de ontwikkeling van de nieuwe krachtbron. "Ik denk dat ze een goede winter hebben gehad. Red Bull Technology werkt al twaalf maanden met ze samen, doordat zij de versnellingsbak en aandrijving leveren. Achter de schermen hebben we alles kunnen monitoren en er zit veel progressie in." Na een jarenlange zoektocht naar het juiste motorconcept borduurt Honda voor het eerst sinds haar terugkeer in 2015 verder op een ontwikkeld concept. In 2018 wisten de Japanners grote stappen te zetten met de in dat jaar ingezette formule, die ook voor 2019 grotendeels behouden blijft. Horner ziet daar ook een groot voordeel in: "Ze beginnen niet weer vanaf nul. Maar, alles hangt af van wat de anderen hebben gedaan. Zeker is dat Honda veel progressie heeft geboekt." De achilleshiel van Honda was, naast een tekort aan motorvermogen, de betrouwbaarheid. In de voorbije vier seizoenen scoorde geen enkele andere motorleverancier zoveel gridstraffen. Red Bull verwacht in 2019 ook enkele gridstraffen te incasseren, zo laat Horner tijdens een media-evenement weten. "We zien liever een constante evolutie van de motor, waarbij we een aantal penalties moeten incasseren. Als we dit op de juiste circuits doen blijft de impact hiervan beperkt." Iedere coureur mag tijdens de eenentwintig Grands Prix slechts drie motoren, turbo's en MGU-H's gebruiken. Mocht een coureur meer van deze onderdelen nodig hebben, dan volgt een gridstraf.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"