Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner kraakt bezuinigingstrend in F1: "Kijk eerst waar de echte kosten worden gemaakt"

Nee, Christian Horner is niet tegen bezuinigen in de Formule 1, maar volgens de Red Bull-teambaas slaat men wel de plank mis in hoe men dat nu doorvoert. Hij is van mening dat men eerst maar eens moet zorgen dat de bestaande limieten goed werken, voordat er ook aan de salarissen van bijvoorbeeld Max Verstappen getornd gaat worden.

Nadat er vorige week in Barcelona over een mogelijk plafond voor coureurssalarissen en de drie bestbetaalde teamleden werd gesproken, is het een hot topic in de Formule 1. Je hebt voor- en tegenstanders. Het Verstappen-kamp liet zich al in duidelijke bewoordingen erover uit en ook Horner steekt zijn mening niet onder stoelen of banken, dat terwijl hij niet eens principieel tegen bezuinigen is. "Het idee van een budgetplafond is niet verkeerd. Alleen de toepassing ervan is zeer lastig, zoals we op dit moment al zien (met de reeds bestaande cap, red.)", zo begint de teambaas van Red Bull naar aanleiding van een vraag van RacingNews365. Hij is van mening dat de bestaande budgetcap verhoogd moet worden om de Formule 1-teams het hoofd te laten bieden tegen de toenemende inflatie. "Er moet nog een hoop aan het bestaande plafond gedaan worden, dat terwijl we het nu hier over hebben en er ook een budgetplafond voor motoren aan zit te komen. Dat brengt allemaal complicaties met zich mee voor wat betreft het reorganiseren van de organisatie."

Pak 't kostenprobleem aan bij de basis

"Op dit moment wordt er veel te veel gewicht gehangen aan en druk uitgeoefend op die die budgetcap. Maar ik denk dat je moet kijken naar waar de échte kosten worden gemaakt. De Formule 1 moet beter naar de technische en sportieve reglementen kijken. We ontwikkelen namelijk nog steeds peperdure racewagens. En die nieuwe motoren voor 2026? Daar is helemaal niks goedkoop aan." "Dit soort zaken zorgt voor druk op het financiële reglement. Uiteindelijk gaan we er naar toe dat we meer mensen voor ons hebben werken op de financiële afdeling dan op de ontwerpafdeling. En wat we zeker niet willen is dat de Formule 1 een kampioenschap wordt voor accountants. Ik denk dan ook dat we de juiste balans moeten vinden en daarbij vooral moeten kijken naar de basis en naar waarom het zoveel kost om deze auto's te bouwen."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris