Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Horner kraakt McLaren-moeilijkheden: "Ze gaven zichzelf veel extra werk"

Voor het eerst dit seizoen had McLaren problemen met het managen van haar eigen coureurs. De teamorders werden eerst niet opgevolgd, daarna weer wel en het zorgde voor vrijwel alleen maar chagrijn rondom de eerste overwinning van Piastri. Christian Horner kent dergelijke situaties en snapt de keuzes van zijn grootste concurrent totaal niet.

Horner
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

'Multi 21'. Het zal bij vele F1-fans door het hoofd geschoten zijn toen zij zondagmiddag naar de Grand Prix van Hongarije zaten te kijken. De befaamde boordradio tijdens de GP van Maleisië in 2013 had Mark Webber de overwinning moeten bezorgen. Sebastian Vettel had andere plannen en haalde zijn teamgenoot alsnog in. Het zorgde voor een zeer gespannen sfeer binnen het team van Red Bull en het bleek later het begin van het einde te zijn voor Webber.

Ironisch genoeg is diezelfde Webber nu de manager van Oscar Piastri. Zijn jonge landgenoot kreeg in Boedapest voor het eerst te maken met de keiharde business die we de Formule 1 noemen. Denkend aan het teambelang haalde McLaren Lando Norris als eerste naar binnen, waardoor de Australiër onbewust in een undercut terecht kwam. Na de pitstop van Piastri begon de ellende. Norris nam de leiding over, McLaren wilde dat de Brit die terug zou geven en de rest is geschiedenis.

Het zorgde bij de teambaas van Red Bull, Christian Horner, voor flashbacks. In gesprek met onder andere RacingNews365 kraakt de Brit dan ook hoe McLaren de situatie afhandelde: "Ze hadden het niet zo moeilijk voor zichzelf hoeven maken. Ze zitten in zo'n comfortabele situatie. Normaal gesproken haal je de leidende auto als eerste naar binnen, maar zij maakten de keuze om Lando twee rondes eerder al naar binnen te halen."

"Daarmee gaven ze zichzelf veel extra werk om die situatie terug te draaien tegen het einde van de race," zo vervolgt Horner. "Dat is uiteraard hun keuze, maar deze situatie was echt helemaal nergens voor nodig. Het is altijd de persoonlijke ambitie van een coureur versus de ambities van het team. Daar zal altijd frictie ontstaan."

We zijn genomineerd voor Website van het Jaar! Kunnen we op jouw steun rekenen om te winnen? Alvast hartelijk dank voor je stem!

Stem op RacingNews365

Praat mee!

Viaplay
x
Mega salaris! 'Newey strijkt enorm salaris op bij nieuwe werkgever'