Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2024

Horner neemt belangrijke les van Lauda mee in aanloop naar titelverdediging 2024

Red Bull-teambaas Christian Horner denkt nog regelmatig aan een wijze les die hij van drievoudig wereldkampioen Niki Lauda meegekregen heeft.

Horner Lauda
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Christian Horner haalt inspiratie uit een les die hij van drievoudig wereldkampioen Niki Lauda kreeg, om er zo voor te zorgen dat Red Bull niet zelfingenomen als titelverdediger van start gaat in 2024. Met 21 overwinningen en een recordaantal aan WK-punten (860) haalde het team uit Milton Keynes haar zesde constructeurstitel binnen.

Het dominante tijdperk van Mercedes (2014-2021) bevindt zich precies tussen de dominante Red Bull-tijden in. Lauda was de non-executive chairman van Mercedes en hielp het team naar het eerste succes, voordat hij in mei 2019 overleed. "Niki was een hele wijze gast en hij had helemaal gelijk," liet Horner los aan de media, waaronder RacingNews365.

Niet achterover leunen

"De dagen waarop je verliest zijn de dagen dat je het meeste leert, zolang je bereid bent om de lessen te accepteren. En ik denk dat je altijd leert, bij de races die je wint is er altijd wel iets wat je beter kunt doen." Hij noemt als voorbeeld de GP van de Verenigde Staten: "We waren sterk op zaterdag, maar onze concurrenten zaten ons zondag op de hielen."

Je kunt niet zomaar achterover leunen, vindt de Red Bull-teambaas: "Je kunt dus nooit op je lauweren rusten. Je moet vooruit blijven kijken. Je moet blijven pushen, je moet vooruit blijven kijken, want dat doet iedereen achter je."

Daarnaast lag de focus al vroeg in het seizoen op de Red Bull-bolide van volgend jaar: "Je moet niet vergeten dat we sinds de zomerstop weinig of niets aan de auto hebben toegevoegd. Met de windtunnelbeperkingen die we hebben gehad, hebben we ervoor gekozen om die te gebruiken voor de RB20, de auto van volgend jaar, in plaats van verder te gaan met de ontwikkeling van RB19."

Dat neemt niet weg dat het team uit Milton Keynes veel geleerd heeft van het 2023-seizoen: "Het wil niet zeggen dat we er niet van leren en niets toepassen voor volgend jaar, maar we zijn erin geslaagd om consistent te zijn op een hele variatie aan circuits", zo sluit de teambaas af.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Hezemans: "Newey wil met Hamilton Verstappen verslaan"