Vanaf 2010 ging Red Bull zelf nog aan de haal met een viertal dominante jaren, waarin het zowel de rijderstitels als de constructeurstitels won. Sindsdien heeft Mercedes het stokje overgenomen en mag Red Bull met Ferrari de kruimels verdelen. Het nieuwe technische reglement voor 2021 staat nog niet definitief op papier, maar Red Bull-teambaas Christian Horner verwacht er veel van, mogelijk zelfs met een verschuiving van de heersende rangorde tot gevolg. "Ik denk dat de auto’s weer eenvoudiger zullen worden. Het is onvermijdbaar dat sommige teams in de roos zullen schieten, terwijl andere teams de plank mis zullen slaan. Hopelijk zorgen de regels ervoor dat de invloed van de coureur groter wordt dan nu het geval is." Mercedes profiteerde flink van de regelwijzigingen in 2014, toen men switchte naar de V6-motoren, iets waar de Duitse renstal nog steeds de vruchten van plukt. Mercedes had destijds die motor al vroegtijdig in ontwikkeling, waardoor ze een fikse voorsprong hadden op de rest, een voorsprong die ze sindsdien nooit verloren. Dat moet het nieuwe reglement zien te voorkomen, vindt Horner. "Het reglement voor 2021 bestaat nu no uit een blanco vel. Het reglement zal ingrijpend veranderen en we hebben erover gesproken dat we voorzichtig moeten zijn. Als je de regels te vroeg vastzet, kunnen de teams met meer geld namelijk al eerder beginnen met ontwikkelen dan de kleinere teams. Het is een kwestie van de juiste balans hierin vinden." Echter wil Horner niet enkel nieuwe kansen, maar vooral dat coureurs weer op de voorgrond komen te staan. "Dat is wat Formule 1 hard nodig heeft: coureurs moeten moderne gladiatoren worden die wiel-aan-wiel-gevechten voeren die spannend en onvoorspelbaar zijn. Het hebben van continu dezelfde winnaar wordt mij namelijk iets te voorspelbaar."
Meest gelezen