Vorige week werd duidelijk dat de sportief directeur van de Formule 1, Ross Brawn, nadenkt over het uitstellen van de introductie van nieuwe motoren. Een puik plan, zo oordeelt Red Bull-teambaas Christian Horner. "Op dit moment lijkt het er niet op dat de Formule 1 onder de nieuwe reglementen voor 2021 nieuwe motorfabrikanten mag verwelkomen. Daarvoor zijn die nieuwe reglementen veel te gecompliceerd", aldus Horner tijdens de persconferentie op Spa-Francorchamps. "Ik denk dat het beter is om meer tijd te nemen voor een weloverwogen nieuwe koers op motorgebied, dan dat we halsoverkop een half uitgewerkt plan erdoor drukken. Ik denk dat 2023 een realistischer streven is voor een dergelijke verandering dan 2021."
Horner krijgt bijval van Renault-teambaas Cyril Abiteboul, met wie hij het doorgaans toch wat minder eens is over velerlei zaken: "Wat de Formule 1 nu probeert te bewerkstelligen voor 2021 is erg, erg ambitieus. Niet alleen wordt de motorformule gewijzigd, maar ook het chassis en mogelijk de opzet van een weekend. Ook over een budgetlimiet wordt nog altijd gesproken. Ik denk niet dat er ooit zoveel ingrijpende veranderingen tegelijkertijd zijn ingevoerd. Het kan ook teveel worden." "Bovendien denk ik dat er belangrijkere zaken zijn om over na te denken dan nieuwe motoren", vervolgt Abiteboul. "De Formule 1 moet nadenken over hoe de show verbeterd kan worden en hoe de ongelijkheid tussen de teams kan worden weggenomen." Nieuwe motorreglementen kunnen ervoor zorgen dat de nu zwakkere Renault-motor weer op gelijke hoogte komt met die van Ferrari en Mercedes, maar Abiteboul zwicht niet voor dat argument: "Ik ben natuurlijk niet tevreden over hoe we er nu als motorbouwer voor staan, maar dat is ons probleem. We werken er hard aan die achterstand weg te werken binnen de huidige reglementen. Ik denk dat we op motorvlak voor stabiliteit moeten kiezen."
Meest gelezen