Helmut Marko had het na afloop van de eerste vrije training voor de Formule 1 Grand Prix van Bahrein over een auto van Max Verstappen die totaal niet deed wat ze van de RB19 verwachtten. Vreemd, want de auto van Sergio Perez zou identiek moeten zijn aan die van Verstappen, maar de Mexicaan leek nergens last van te hebben. Als Christian Horner in de persconferentie voor teambazen gevraagd wordt naar het vermeende probleem, schetst hij een iets ander beeld dan zijn collega Marko: "Ik denk dat het vooral te maken heeft met omstandigheden die constant veranderen. Maar dat is één van de uitdagingen van Grand Prix racing. Er ligt nu misschien wat meer rubber op de baan en we rijden met andere banden, dus het is vooral een kwestie van de auto daaraan aanpassen." Bovendien was het niet zo dat de één alle problemen had en de andere coureur niks afwijkends rapporteerde: "Beide coureurs voelde dat de auto zich wat anders gedroeg dan een week geleden, maar dat zal voor de hele grid gelden. Ze werken er met hun engineers in ieder geval hard aan." Horner waakt voor paniek en weet wat men in ieder geval niet moet doen: "In de tweede sessie, met omstandigheden die meer gelijk zijn aan die tijdens de kwalificatie en de race met temperaturen die zo'n 20 graden lager liggen, is het laatste wat je wil dat je actief grote aanpassingen na gaat jagen die vervolgens weer niet werken omdat de omstandigheden anders zijn." In een poging de oorzaak te zoeken in de verschillende chassis' krijg Horner ten overstaan van onder andere RacingNews365 de vraag met hoeveel nieuwe chassis' er wordt gereden na de wintertests: één, twee volledig nieuwe chassis' wellicht? "We hebben maar twee chassis' tot onze beschikkingen en beide hebben we vorige week al gebruikt tijdens de wintertest."
Meest gelezen