In de Formule 1 wordt met argusogen naar 2026 gekeken. Dan gaan de reglementen op de schop en komen er nieuwe auto's en motoren. Ook voor Honda gaat een nieuw tijdperk van start, aangezien het merk definitief vertrekt als partner van Red Bull en de handen ineenslaat met Aston Martin. Een succesvolle samenwerking met meerdere wereldtitels komt zo ten einde.
Toch verloopt de voorbereiding op 2026 niet vlekkeloos, vertelde topman Koji Watanabe recent aan Planet F1. Volgens de Japanse zakenman staat Honda voor een helse opgave met de nieuwe krachtbron. "We worstelen er echt mee. Alles is nieuw. We hebben een hele compacte 355-kW motor nodig en een ontzettend lichte batterij. Dat is niet makkelijk te ontwikkelen. Net als de kleine motor met grote output. Het is allemaal erg lastig, maar we doen ons best."
Het leidt ertoe dat Red Bull-teambaas Christian Horner de vraag krijgt wat hij van de Honda-uitspraken vindt. Is het merk aan het sandbaggen of klopt het dat de bouw van de nieuwe motor een hels karwei is?
"Het is een grote uitdaging", vertelt Horner tegenover onder meer RacingNew365. "Ze hebben het project opgeschort en daarna weer opgestart. Ze hebben daardoor misschien wat tijd verloren, maar ze zijn een zeer capabel bedrijf en beschikken over veel sterke punten. Ik ben er zeker van dat ze een competitieve power-unit hebben vanaf 2026."
Wat verdient Max Verstappen in de Formule 1? Bekijk hier alle salarissen van de F1-coureurs in 2025!
Salarissen F1-coureurs 2025Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!