Daar waar Red Bull zichzelf razendsnel doorontwikkeld blijft motorleverancier Renault achter. Als sinds de wintertests loopt de Franse leverancier achter de feiten aan. Een matige betrouwbaarheid, te weinig vermogen en geen kwalificatie-modus. Stuk voor stuk zaken die veel punten kosten. De afgelopen races is de betrouwbaarheid in orde, maar zijn Verstappen en Ricciardo kansloos tijdens de kwalificatie. Mercedes en Ferrari draaien de motor vol op en lopen dan drie tot vijf tienden uit op Red Bull. In Japan was het gat nog groter richting Mercedes. Teambaas Christian Horner weet dan ook wat er nodig is om in 2018 met Red Bull een gooi te kunnen doen naar de wereldtitel. " We rijden onze races in dezelfde motorstand als tijdens de kwalificatie. Dat maakt een groot verschil. Tijdens de kwalificatie kwamen we één seconde tekort op Lewis, maar in de langere runs is onze auto erg sterk. Onze GPS-data wijst uit dat het chassis uitstekend is. Onze concurrentie kunnen hun motor natuurlijk niet de hele race in de kwalificatiestand gebruiken." " Red Bull heeft volgend jaar een powerboost nodig tijdens de kwalificatie om te kunnen strijden voor de wereldtitel. Het is anders niet te doen om onze mindere startposities tijdens de race te compenseren."
Renault liet eerder al weten dat het werkt aan de betrouwbaarheid van de krachtbron, maar dat het in 2018 ook een speciale kwalificatie-modus wil leveren. Horner hoopt dat Renault deze keer woord houdt: " We hopen dat ze niet alleen aandacht besteden aan betrouwbaarheid, maar dat ze ook kijken naar de performance tijdens de kwalificatie en over het geheel. We komen niet alleen tekort op zaterdag, maar ook tijdens de race. Als we meer vermogen hebben volgend jaar, dan hebben we een veel betere uitgangspositie." " We weten dat Renault hard werkt en hopen dat het verschil in vermogen volgend jaar klein is."
Meest gelezen