Nadat Honda in oktober 2020 aangaf dat het na 2021 de sport zou gaan verlaten, zat Red Bull met een dilemma, want het wilde na de succesvolle samenwerking met de Japanners niet terug naar de status van een klantenteam. De renstal vond echter een oplossing. De komende jaren mogen ze de Honda-motor overnemen en blijven gebruiken tot aan de invoering van de nieuwe generatie motoren in 2025. Tegelijkertijd wordt de ontwikkeling van de huidige motoren bevroren. Op die manier hoeft het team van Max Verstappen en Sergio Perez deze alleen maar te onderhouden, en niet door te ontwikkelen. Doorontwikkelen zal Red Bull dus niet doen, maar tegelijkertijd gaat het team vanaf 2022 op de achtergrond wel een gehele eigen nieuwe motor ontwikkelen. Daarvoor heeft het Red Bull Powertrains opgericht, de motorafdeling waarmee het binnenshuis een eigen motor gaat bouwen in een speciaal daarvoor gebouwde motorfabriek. In gesprek met AutoCar legt teambaas Christian Horner nog een keer de keuze voor de ingeslagen weg uit. "Het was van fundamenteel belang dat de ontwikkeling van de huidige motoren werd bevroren en dat is ons in februari in samenwerking met de FIA gelukt." "Daardoor is de landing voor ons wat zachter en bovendien is Honda heel erg behulpzaam. We mogen hun intellectuele eigendommen overnemen, waardoor we de komende jaren nog vooruit kunnen. In de tussentijd bouwen we een team dat zich focust op de nieuwe motorregels, die in 2025 of 2026 zullen worden ingevoerd." Horner kijkt enorm uit naar de nieuwe uitdaging, zeventien jaar nadat hij als teambaas bij Red Bull begon. "Ik geniet er van en ik ben enorm gemotiveerd door deze nieuwe uitdaging. Een nieuw iets opzetten zoals Red Bull Powertrains is geweldig. Voor mij is Formule 1 een sport waarin het draait om mensen en we moeten de juiste mensen binnen halen om een goede motor te creëren, net als we op het gebied van het chassis hebben gedaan." Weet hij zeker dat Red Bull niet te veel hooi op de vork neemt door deze keuze? Nee, dit is de juiste manier, oordeelt Horner. "We hebben een competitieve motor nodig, en dit is de beste route om dat te bereiken. Mercedes ging ons niet van een motor voorzien en ook Renault wilde het niet, dus we hadden weinig keuze. We moeten er vaart achter zetten en ervoor zorgen dat Toto enorme spijt krijgt van die beslissing. Misschien heeft hij in de toekomst wel een motor van ons nodig!", sluit hij al grappend af.
Meest gelezen