Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Horner spreekt over Red Bull-'handicap': "Straf kost ons tot een halve seconde per ronde"

Red Bull wordt zwaar gestraft door de FIA na het overtreden van de budgetlimiet. Christian Horner legt uit hoe vooral de sportieve sancties het team hard zullen raken.

Horner presser Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Christian Horner reageert op de straf die Red Bull heeft gekregen voor het overschrijden van de budgetlimiet in 2021. Ja, natuurlijk noemt hij de boete van zeven miljoen dollar 'zeer hoog', maar hij benadrukt dat de straffen op het sportieve vlak het team veel harder raken. Red Bull levert 10% aan windtunneluren en aerodynamische simulaties in. Dat komt bovenop de 70% die Red Bull als constructeurskampioen mag draaien. 10% van 70% is 7% en dus mag Red Bull nog maar 63% van de norm uitvoeren aan testuren en simulaties.

En dat, zo benadrukt Horner ten overstaan van onder andere RacingNews365, is een zeer zware straf: "Ik heb begrepen dat dit her en der als een milde straf wordt gezien, maar laat ik duidelijk zijn. Het is enorm ingrijpend. Dit staat namelijk gelijk aan een kwart seconde tot een halve seconde per ronde aan tijdverlies."

De FIA en Red Bull hebben zeer veel gesprekken gevoerd over het hoe en waarom van de straf, waarbij de verschillen in interpretatie over wat wel en niet onder de budgetlimiet valt zijn blijven bestaan. Red Bull gaat dan ook schoorvoetend akkoord met de straf.

"We accepteren de straf, zij het met tegenzin. Ik denk dat hier voor iedereen lering uit te trekken valt en ik denk dat we samen moeten blijven werken, want het budgetplafond is een belangrijk onderdeel van de Formule 1. Maar dat moet gebeuren op een consistente manier die makkelijk te implementeren valt."

"We hebben hier te maken met met een nieuw concept met ontzettende complexe regels die betrekking hebben op teams met verschillende structuren, bijvoorbeeld met betrekking tot zusterondernemingen of met betrekking tot fabrieksrelaties met autofabrikanten."

"Omdat het zo gecompliceerd is hebben we ervoor gekozen dit te accepteren. We incasseren die klap", vervolgt Horner, die nogmaals benadrukt dat de sportieve straffen het team zeker zullen raken: "Dat is een handicap, ja."

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Red Bull

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

71 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"