Over een jaar is het dan zover: de Formule 1 introduceert in 2026 een set nieuwe reglementen. 2025 wordt in dat opzicht een soort overgangsjaar, aangezien de onderlinge verschillen steeds kleiner worden nu het einde van de huidige reglementen in zicht is en de teams zich vanaf dit kalenderjaar mogen richten op de ontwikkeling van de nieuwe bolides.
Maar bij de FIA wordt inmiddels al verder gekeken dan 2026, blijkt wel uit recente uitspraken van president Mohammed Ben Sulayem. De FIA-president sprak specifiek over de terugkeer van V10-motoren, maar dan op basis van duurzame brandstof. Een mooi doel om na te streven, vooral met de terugkeer van dat brullende geluid van de V10, maar hoe realistisch is het voorstel van Ben Sulayem?
Wat Red Bull-teambaas Christian Horner betreft zou de terugkeer van de V10-motor nog niet eens zo'n heel slecht idee zijn, zo benadrukt hij tegenover onder meer RacingNews365. "Persoonlijk, vanuit het perspectief van de sport, kijkend naar wat de toekomstige motor in de Formule 1 zou moeten zijn na deze generatie... Ik denk dat er steeds meer nieuwe mogelijkheden ontstaan, vooral met de ontwikkeling van duurzame brandstof. Ik denk dat we vanaf 2026 onbedoeld met een hele dure en ook hele complexe motor komen te zitten."
"De purist in mij zou met alle liefde teruggaan naar een V10, en dan op een verantwoordelijke wijze en met duurzame brandstof, die dan het echte geluid van het Grand Prix-racen weer terugbrengt. Het is een interessant concept en zeker ook eentje om naar uit te kijken na de nieuwe set reglementen."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!