Het was best gewaagd van Red Bull en Max Verstappen om tot twee keer toe eerder naar binnen te gaan dan Lewis Hamilton. Die eerste keer was dat nog wel logisch, omdat men voor de undercut ging, maar de tweede keer was minder voor de hand liggend, zeg maar gerust gewaagd en agressief. Waarom haalde men Verstappen vóór de neus van Hamilton weg? De oorsprong van die call lag aan het begin van de race, toen Hamilton Verstappen direct bij de start wist te verschalken: "Daarna reed Max een geweldige pace op die medium banden, hij wist de druk er vol op te houden bij Lewis", zo roept de Brit tegenover Sky Sports . "Onze auto was veel beter dan de Mercedes op dat moment en we zagen dat Lewis wat meer begon te glijden." "Omdat ook onze banden wat oververhit begonnen te raken, zeiden we 'laten we voor track position gaan'. Daarmee werd het karwei dat ons te wachten stond wel wat groter." Verstappen kwam namelijk voor Hamilton uit, maar moest die positie wel zien te behouden tot aan de finish, dat terwijl men rekening hield met een undercut van Hamilton. Die had volgens Horner kans van slagen gehad: "We hebben immers kunnen zien hoe goed het bandenmanagement van Mercedes was." "Dat is waarom we Verstappen des te vroeger hebben binnengehaald. We wilden opnieuw track position veiligstellen en ook onze banden begonnen op te raken. Dat betekende echter wel dat de situatie vrij kritiek zou worden in die laatste tien ronden." En inderdaad, die laatste tien ronden bleken zenuwslopend. Hamilton reed het gat snel dicht, maar aan het einde van de rit hielden Verstappen en Red Bull net genoeg over om de zege veilig te stellen.
Meest gelezen