Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Christian Horner

Horner verklaart Red Bull-protest tegen Russell

De GP van Miami verliep niet helemaal volgens plan voor Red Bull, nadat Max Verstappen een podiumplek aan zich voorbij moest laten gaan. Het team wilde daar echter nog een stokje voor steken met een protest en teambaas Christian Horner legt uit waarom.

Verstappen Russell Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Bij Red Bull had men zich de Grand Prix van Miami vast anders voorgesteld, nadat Max Verstappen er op de zaterdag met poleposition vandoor ging. De Nederlander kon die eerste startpositie echter niet verzilveren en kwam als vierde over de streep, liet de Oostenrijkse renstal het daar niet bij zitten. Red Bull diende namelijk een protest in bij de FIA, omdat zij op basis van GPS-gegevens hadden vernomen dat George Russell onvoldoende zou hebben vertraagd onder een virtual safety car.

Het protest is inmiddels afgewezen, waardoor Verstappen alsnog genoegen moest nemen met de vierde positie. Toch zag teambaas Christian Horner de virtual safety car-situatie wel als een beslissende factor tijdens de race. "McLaren heeft het super gedaan, zij waren echt van een ander niveau tijdens de race. Vooral als de banden deze temperaturen halen, doen zij het echt een stuk beter dan de andere teams. Ze hadden echt een competitieve race, terwijl de timing van de virtual safety car ons waarschijnlijk een podium heeft gekost", zo legt hij uit tegenover onder meer RacingNews365. 

"We hadden de pace om het gat naar Russell te dichten, maar we konden niet dichtbij genoeg komen om ook echt DRS te krijgen. We hebben een protest ingediend bij de FIA tegen Russell, die op de GPS wel zichtbaar liftte, maar verder geen snelheid verminderde (onder de virtual safety car, red.). De reglementen zijn daarin heel duidelijk, er moet sprake zijn van een vermindering van snelheid. Maar zijn auto bleef versnellen, alleen dan wat geleidelijker dan normaal het geval zou zijn. Maar dat is geen vermindering van snelheid." 

Horner legt dan ook uit waarom Red Bull er uiteindelijk voor koos een protest in te dienen. "Het is niet zo dat we melden of suggereren dat er iets illegaal is aan de auto van Russell, maar wel dat we het idee hebben dat hij iets deed wat in strijd is met de reglementen en de manier waarop deze op papier staan. Daarom hebben we een protest ingediend, omdat we vooral zoeken naar duidelijkheid. De reglementen schrijven voor dat er een vermindering van snelheid zichtbaar moet zijn, maar heeft het verder niet over liften. Er wordt echt gesproken over snelheidsvermindering en dat is wat wij hebben gedaan. Daarom bracht Max het ook meteen onder de aandacht, op basis van wat hij vanuit de cockpit zag." 

Praat mee!

x
Tijdverlies Red Bull openbaart tijdverlies Verstappen door probleem