In de eerste ronde na de safety car-periode probeerde Sergio Perez buitenom in bocht vier Lando Norris in te halen. De Red Bull-coureur delfde het onderspit en moest via het grind weer terug de baan op komen. De ruimte aan de buitenkant van de bocht verdween, waarna Perez plekken verloor. Norris kreeg een straf en later kreeg ook Perez een straf voor vergelijkbare situaties met Charles Leclerc. Red Bull-teambaas Christian Horner vond het echter allemaal gewoon hard, maar fair racen, zoals volgens hem in de koningsklasse volgens afspraak gewoon mag. "We hebben een paar jaar geleden afgesproken om de coureurs gewoon te laten racen. Ik vond het gevecht tussen Perez en Lando prima. Dat is racen, je probeert het buitenom en neemt het risico. Zeker als je niet in de positie zit waarin je voor ligt op de andere. De stewards moesten na het geven van die penalty in principe ook een straf geven voor Perez voor de vergelijkbare incidenten met Charles." Laat ze nou gewoon lekker racen, zo luidt het oordeel van Horner. "Deze jongens racen al sinds ze als kinderen in de karts zaten en dit soort dingen gebeuren gewoon. Als je buitenom gaat, dan neem je het risico, zeker als je niet voor ligt op de ander. Ik denk dus dat de straffen wat hard waren. Het gaat enigszins in tegen de laat-ze-gewoon-racen-instelling' die we de afgelopen jaren in de sport hebben gehanteerd." Sterker nog, de Red Bull-teambaas vreest dat coureurs na het zien van deze incidenten en de bijbehorende straffen in de toekomst gebruik kunnen maken van de situatie om de concurrent een penalty aan te smeren. "Je wil niet iets vergelijkbaars creëren als voetballers die schwalbes maken of makkelijk gaan liggen." "Dat moeten we voorkomen, maar dat zal lastig worden, ook voor de wedstrijdleider. We praten hier heel vaak over, maar deze zondag denk ik dat de incidenten eerder race-incidenten waren dan penaltywaardige incidenten. We gaan dit bespreken met de coureurs en de wedstrijdleider, dus ik ben er vrij zeker van dat dit voorafgaand aan de volgende race besproken zal worden."
Meest gelezen