De Grand Prix van Monaco kon de afgelopen jaren al vaker rekenen op kritiek. Met de moderne Formule 1-bolides is het immers knap lastig om in te halen op het smalle stratencircuit in het prinsdom, waardoor races vaak aanvoelden als een optocht zonder al te veel actie. In 2024 bereikte het evenement echter een dieptepunt, toen de enige pitstops in de beginfase van de race al weggewerkt werden.
Maar de wedstrijdleiding kwam met een oplossing, in de hoop eenzelfde scenario in de toekomst te kunnen voorkomen. Door niet één, maar twee pitstops het minimum te maken, was de hoop dat er meer spektakel zou komen in een race. Spektakel was er in de editie van 2025 volop, al was niet iedereen even tevreden over hoe het allemaal uitpakte. Red Bull-teambaas Christian Horner zag de positieve kanten wel in, maar was toch ook kritisch.
"Dat was wel een verbetering, ja. Strategisch was het gewoon een stuk interessanter, want er kwam meer risico bij kijken. Het was zeker een stuk beter dan wat we vorig jaar (in 2024, red.) gezien hebben, want toen was het gewoon een soort optocht. Maar het fundamentele probleem is gewoon dat je niet in kan halen in Monaco, en dat je drie tot vier seconden onder de normale racepace kan rijden. Dat is gewoon een fundamenteel probleem. Wel specifiek voor dit specifiek, dat weten we na die 72 jaar inmiddels wel", zo concludeert de Brit in gesprek met onder meer RacingNews365.
"Ik denk niet dat ik ook maar één inhaalactie heb gezien deze race", zo trekt Horner een voorzichtige conclusie. Inhaalacties waren er wel, maar Horner heeft in één ding gelijk: veel waren het er niet, en echt zichtbaar waren ze ook niet. "De enige manier om dat verder aan te moedigen, is door een soort langere remzone te creëeren aan het einde van de tunnel of in bocht één, of zoiets. Als er een manier is om dat te doen, moeten we daar echt naar kijken. De auto's zijn nu zo groot dat er gewoon bijna geen kans is om naast elkaar te rijden."
Maar de uiteindelijke conclusie was wel duidelijk: die nieuwe regel had het gewenste effect, al is het nog wel de vraag of dit effect in de toekomst ook gewenst zal zijn. "Het was heel dynamisch allemaal. Er was veel gaande, dus blijf je alle mogelijke scenario's overwegen terwijl het voor je neus allemaal gebeurt. Je let op wat de anderen doen, zoals de Racing Bulls en Williams bijvoorbeeld. Dat waren teams die echt samenwerkten, als paar, omdat beide coureurs dicht bij elkaar zaten. Zij konden daar echt van profiteren. Meestal doe je gewoon één stop en hoop je op het beste, maar daar kwam nu dus wel wat meer bij kijken."
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en je doet automatisch mee aan de winactie.
Abonneer & win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!