Twee weken geleden bracht Lewis Hamilton het balletje aan het rollen toen hij voor de tv-camera's zijn beklag deed over de volgens hem flexibele achtervleugel van Red Bull. Enkele dagen later kwam de FIA met het bericht aan de teams dat de tests waarmee de flexibiliteit van de vleugels werd gecontroleerd, zullen worden aangescherpt. Red Bull moet daardoor aan de slag, maar van de mondiale autosportbond krijgen alle teams de tijd tot 15 juni, waarna er nog wat extra speling zal zitten in de tests. Een maand later, vanaf 15 juli, moet de vleugel echt helemaal voldoen aan de nieuwe regels. Toto Wolff was daar niet blij mee, net als overigens Lewis Hamilton en McLaren-teambaas Andreas Seidl. De teambaas van Mercedes liet donderdagmiddag al doorschemeren dat hij overweegt om in protest te gaan tegen de achtervleugel van Red Bull voordat de nieuwe regels ingaan, omdat het nog zo lang duurt en Red Bull er daardoor in Bakoe nog veel voordeel van kan hebben. Zijn rivaal, Christian Horner, is niet blij met alle ophef omtrent de achtervleugel van zijn team. Zeker omdat het Mercedes betreft die olie op het vuur blijft gooien, waarmee Red Bull in een felle titelstrijd is verwikkeld. In gesprek met Sky Sports is Horner duidelijk over de legaliteit van zijn achtervleugel. "Je bouwt een wagen aan de hand van de regels. De wagen doorstaat vervolgens alle tests en zo word je gecontroleerd. Dat bepaalt het. Om dan herrie te gaan schoppen tijdens het seizoen...", zucht Horner, die meent dat Mercedes precies hetzelfde doet, maar dan met haar voorvleugel. "Bovendien focust Mercedes zich op één onderdeel, maar als de camera de andere kant op gericht zou staan, dan zouden we dezelfde discussie hebben over de voorvleugel van onze rivaal!", zo wijst Horner met een beschuldigende vinger naar het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Horner weet wel waarom alle ophef is ontstaan. "We moeten veranderingen doorvoeren en dat kost tijd, geld en middelen. We zullen niet het enige team zijn die dat moet doen, terwijl andere teams precies op de limiet zitten. Het is slechts één aspect van de wagen en we hebben de tests al meerdere malen veranderd zien worden. Het wordt allemaal opgestookt en we weten allemaal waarom", zo doelt hij ongetwijfeld op de titelstrijd tussen Mercedes en Red Bull.
Meest gelezen