Red Bull kampt de afgelopen tijd met enorme balansproblemen. Max Verstappen en Sergio Perez gleden alle kanten op in Nederland en Italië, waardoor de resultaten tegenvielen en McLaren Red Bull op de hielen zit in het constructeurskampioenschap. Maar hoe zijn de balansproblemen ontstaan en hoe vindt Red Bull een oplossing? Teambaas Christian Horner legt het uit.
"Het omvat verschillende aspecten", vertelt Horner tegenover onder meer RacingNews365. "Enerzijds voeg je met updates meer druk toe aan de auto, maar je hebt ook de balans. Ik denk dat we aan het begin van het seizoen een betere balans in de auto hadden. Naarmate we meer downforce en druk toevoegden, kwam het niet overeen met wat we zagen in onze tools. Volgens mij hebben meer teams daar last van gehad."
Horner legt uit wat hij bedoelt. "Nu we de grenzen van de reglementen beginnen op te zoeken, merk je dat de correlatie tussen het circuit en de simulaties afneemt. Dat gaat vooral over de windtunnel en de computersimulaties. We werken er dan ook hard aan om het probleem te begrijpen en op te lossen."
De Brit kondigt dan ook de komst van een mogelijke oplossing aan én is optimistisch over het weekend in Azerbeidzjan. "Het circuit heeft veel langzame bochten en bochten van 90 graden. Dat is niet de achilleshiel van onze auto. Dus sommige doorgevoerde veranderingen en ontdekkingen zijn niet geschikt voor dit circuit. Ze zijn meer van toepassing op Austin en andere vloeiende circuits. We kunnen echter wel waardevolle lessen leren. Sommige tests zullen zeker niet nutteloos zijn voor dit circuit, maar we verwachten dat ze een groter effect hebben op vloeiende circuits."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!