Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Christian Horner

Horner wil verandering zien na kat-en-muisspel tussen Verstappen en Leclerc

Christian Horner denkt dat de FIA na moet gaan denken over de plaats van de DRS-detectielijn voor de laatste bocht op het Jeddah Corniche Circuit, nadat Max Verstappen en Charles Leclerc op zondag als ware heren elkaar voor probeerden te laten.

Verstappen Leclerc
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images
Red Bull-coureur Max Verstappen en Ferrari-coureur Charles Leclerc trakteerden de fans op het Jeddah Corniche Circuit afgelopen zondag op een prachtige galavoorstelling. Uiteindelijk stond de Red Bull-man op de bovenste trede van het podium.

Een opluchting voor zijn team, geeft teambaas Christian Horner toe in gesprek met onder meer RacingNews365. "Het was geweldig om terug te slaan na de teleurstelling in Bahrein. Het team heeft vorige week enorm hard gewerkt om alle problemen te begrijpen en aan te pakken."

"Wat een geweldige race was het", geniet Horner. "Een hele strategische race van Max, vooral qua bandenmanagement, zodat hij aan het einde nog aan kon vallen. Een heerlijk gevecht tussen hem en Charles en gelukkig wist hij het uiteindelijk vol te houden."

DRS resulteert in kat vs. muis

In de laatste ronden van de Saoedische GP kwam de race tot een prachtige climax. Verstappen en Leclerc vochten ronden lang om de leidende positie, waarbij DRS op het rechte stuk cruciaal was.

Daardoor ontstond een spelletje, waarbij we de twee coureurs ruim voor de DRS-detectielijn zelfs op de rem zagen staan, zodat zij zichzelf konden verzekeren van DRS op het daaropvolgende rechte stuk.

Volgens Horner was het niet echt wenselijk en moet de FIA daarom even nadenken of ze die lijn in de toekomst op dezelfde plek willen hebben.

"DRS is zo krachtig en je kan zien dat de twee daarom een kat-en-muisspel speelden onder elkaar. Ze remden dusdanig hard dat ze nog vol gas door de bocht konden! Misschien moet er daarom voor de komende jaren even gekeken worden waar die detectiezone voor de DRS moet liggen, want zo'n situatie wil je eigenlijk voorkomen."

Verstappen leerde

Gevraagd naar de race van zijn stercoureur, was Horner tevreden met de prestatie van Verstappen. Vooral vanwege de manier waarop Max zijn race indeelde en de manier waarop hij uiteindelijk Leclerc, na meerdere pogingen, wist te verschalken.

"Het was een volwassen race van Max. Hij hield zijn banden in de gaten en zorgde ervoor dat hij aan het einde van de race nog genoeg over had", glundert de Red Bull-teambaas.

"Zoals gezegd was er een kat-en-muisspel bezig rond de DRS-lijn, maar uiteindelijk stippelde Verstappen uit waar hij moest zitten en voerde hij een perfecte inhaalactie uit. Daarna was hij net snel genoeg om Charles achter zich te houden", aldus Horner.

Ook interessant:

Sensationele Verstappen en Leclerc zetten F1 in vuur en vlam

In de nieuwste podcast van RacingNews365 wordt er uitgebreid gepraat over het sensationele raceweekend in Saoedi-Arabië. Dit doen we uiteraard met coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Check hier snel de laatste aflevering!

Formule 1 GP Saoedi-Arabië 2022 RN365 Nieuwsdossier

31 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Verstappen hekelt 'extreem pijnlijk' Red Bull-probleem