Vanaf de Grand Prix van Hongarije wordt er bij het vrijgeven van de auto na een pitstop een softwarematig veiligheidsmechanisme ingebouwd. De monteurs kunnen pas 0,15 seconde nadat de sensoren aangeven dat een wiel daadwerkelijk vast zit de auto vrijgeven. Voorheen was deze vertraging er niet, waardoor men vreesde voor 'giswerk' van de razendsnelle pitcrew van Red Bull. Vervolgens wordt ook nog eens met 0,2 seconde vertraging het sein aan de coureur gegeven dat hij mag vertrekken. Red Bull is woedend en wijst met een beschuldigende vinger naar Mercedes. Dat team, zo redeneert Red Bull, wil het team van Max Verstappen op die manier onschadelijk maken in de pits, daar waar men al jaren dominant is. Teambaas Christian Horner is diep teleurgesteld over de gang van zaken en vraagt zich af waar het stopt. "Gaan ze straks ook nog voor ons bepalen welke kant we op moeten lopen in de pitstraat, waar we moeten zitten aan de pitmuur en welke knopjes we daar precies in moeten drukken?", klinkt het spottend ten overstaan van onder andere RacingNews365 . "De Formule 1 gaat om innoveren en het uitvoeren van pitstops in minder twee seconden is een zeer opmerkelijke prestatie." "Wij hebben met onze wereldrecords laten zien dat een groep mensen daartoe in staat is. Maar nu ga je dat soort prestaties afzwakken en pitstops van allemaal dezelfde duur krijgen. Het competitie-element wordt eruit gesloopt", zo voegt de Brit daar in gesprek met Sky Sports nog aan toe." Overigens sluit Horner niet uit dat het veiligheidsaspect een wassen neus is, omdat de nieuwe regels juist voor gevaar kunnen zorgen: "Het voor twee tienden van een seconde vasthouden van de auto kan gevaarlijk zijn, omdat de monteur verantwoordelijk voor het vrijgeven van de auto de gaten tussen de verschillende auto's goed in moet kunnen schatten. Ik denk dat deze regels niet goed doordacht zijn."
Meest gelezen